Aso vulkaan...erg asociaal - Reisverslag uit Kumamoto-shi, Japan van Helga Berge - WaarBenJij.nu Aso vulkaan...erg asociaal - Reisverslag uit Kumamoto-shi, Japan van Helga Berge - WaarBenJij.nu

Aso vulkaan...erg asociaal

Door: Helga

Blijf op de hoogte en volg Helga

21 Oktober 2013 | Japan, Kumamoto-shi

Gisteren goed bijgekomen van het middagje hotelkamer, 's avonds gedineerd bij Mos Burger. Dat is de Japanse MacDonalds, maar dan beter en goedkoper.

Vanmorgen gingen we met groepsexcursie naar de Aso vulkaan. Harry had er al wel voor gewaarschuwd, de kans bestond dat we niet naar de kraterrand mochten wegens het weer of giftige dampen die de verkeerde kant op waaien. En inderdaad, de toegang was restricted. Wat doe je dan als je er twee uur voor in de bus hebt gezeten? Dan loop je naar het vulkaan museum via de route voor ervaren wandelaars. Dit zou een uurtje in beslag nemen. Aso zou André niet zijn als hij ons niet direct de verkeerde kant mee op nam. We werden afgeleid door een groepje koeien en gingen rechtsaf een hek door. Het leek logisch. De koeien lieten zich niet aaien en liepen demonstratief de andere kant op, dit had ons moeten waarschuwen. Maar nee, de paden op en de lanen in. Nog twee keer een afslag genomen die de goede kant op leek te gaan maar die eindigde in...het einde van het asfalt. Hoewel we allemaal het idee hadden dat het toch wel vreemd liep dit pad liepen we vrolijk verder onder André's montere aansporingen dat de volgende bocht toch echt om de berg heen richting het museum zou gaan. Ik stelde halverwege dat hij het vast reuze naar zijn zin had! En inderdaad, een stralende lach -met een enigszins vals ondertoontje- barstte uit hem los.
Anderhalf uur later stuiten we op een hek. Als het aan André had gelegen was ie gewoon doorgelopen liet hij niet na meermaals te benadrukken, maar we besloten toch maar om te keren. Hele scenario's over het eindigen in de vallei waar de Aso milkfarm lag (best een leuk alternatief voor de vulkaan...maar een takkeneind weg van waar we op de bus terug moesten) en het morgenochtend vroeg vlak voor vertrek pas terug komen bij het hotel passeerden de revue. Silvia had nog een broodje, dropjes en een flesje water. En gelukkig ook druivensuiker. Remco had nog een croissantje. Jean Paul, André en ik hadden nog sigaretten. We zouden het wel overleven. Maar toch...
Het hele stuk weer teruggelopen maar nu voornamelijk heuvel op. Zucht. Gelukkig kwamen we de koeien weer tegen die zich nu wel lieten aaien. Heel zacht en pluizig type koe was het met nummers op hun flanken. Remco liep snel door want blijkt een koefobie te hebben.
Na vocht en proviand te hebben aangevuld toch nog op tijd met de bus mee.

Terug in het hotel ben ik de onsen ingedoken. Heerlijk! Heeft vaag iets weg van een hammam, maar dan zonder het stoom. Ik was er alleen dus voelde me niet opgelaten. Heb uitgebreid de tijd genomen om mijn benen te scheren en me te wassen alvorens ik in het bad stapte. 42 graden is dat bad. Lekker weken. Weer opgeknapt terug naar de hotelkamer, aangekleed (ik ben in de hotelkimono naar de onsen vertrokken, ik liep niet naakt door het hotel) en met de groep op weg gegaan naar het diner downtown. André wilde nu echt wel een knuffelkoe eten maar nam genoegen met een certified Agnus beef. Ik ook. Was erg lekker. Wel veel, 4 ons de man.

Morgen enigszins uitslapen en tegen half tien richting Nagasaki. Ik hoop dat ik morgen een beetje kan lopen na de uitputtingsslag van vandaag.

22-10:
Hmmm. Terwijl ik dit zit te typen vraagt André me of ik wel heb geschreven dat ik "rücksichtslos suiker in hertjes hun bek douw". Komt omdat hij hier in de hotelkamer een koffie met whisky staat te maken en wilde weten of ik daar nog suiker in wil. Natuurlijk niet, ik heb er al een chocoladetaartje bij ;-)
Dat van die hertjes kwam door het laatste hertenpark waar we doorheen liepen. Die herten blijken zo gek op papier te zijn dat ze het uit je handen sleuren en opvreten als je niet alert bent. We hadden ergens koffie gedronken en daar zat zo'n suikerstaafje bij. Leek me lekkerder voor zo'n hert dan alleen een plattegrond.

  • 21 Oktober 2013 - 16:46

    Rick:

    Is Dre de gids? Of is er sprake van twee Andrés?

    PS: lekkerder dan McD is geen kunst :)

  • 21 Oktober 2013 - 21:49

    Truus:

    kreeg ineens een hele bos mails binnen, maar wel in heel kleine lettertjes; zal wel een knopje voor zijn om te vergroten denk ik.
    toch te moe om wat zinnigs te zeggen, want roemer 2 dagen te logeren; dat is erg gezellig maar ook "slopend".
    niet te veel moeite doen met een souvenirtje, hoor. totaal onbelangrijk.

    knuffels, xxtr.

  • 22 Oktober 2013 - 13:25

    Helga Ten Berge:

    Nee, alleen de enige echte Dre van Leeuwen is mee. De reisbegeleider heet Harry en zou eerst met ons meelopen...had ie dat maar gedaan.

    Hmmm. Terwijl ik dit zit te typen vraagt André me of ik wel heb geschreven dat ik "rücksichtslos suiker in hertjes hun bek douw". Komt omdat hij hier in de hotelkamer een koffie met whisky staat te maken en wilde weten of ik daar nog suiker in wil. Natuurlijk niet, ik heb er al een chocoladetaartje bij ;-)
    Dat van die hertjes kwam door het laatste hertenpark waar we doorheen liepen. Die herten blijken zo gek op papier te zijn dat ze het uit je handen sleuren en opvreten als je niet alert bent. We hadden ergens koffie gedronken en daar zat zo'n suikerstaafje bij. Leek me lekkerder voor zo'n hert dan alleen een plattegrond.

    Over chocoladetaartjes gesproken: ik heb een souvenir voor je Truus! Een Nagasaki castle cake. Hele fijne cake overgoten met chocolade. Heb voorgeproefd en is goed bevonden. Is een soort lokale specialiteit, we hebben het hier in Japan vaker gezien en voorgeproefd.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Japan, Kumamoto-shi

Helga

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 825
Totaal aantal bezoekers 126973

Voorgaande reizen:

27 Oktober 2018 - 19 November 2018

Afrika 2018

01 Oktober 2017 - 24 Oktober 2017

Thailand en Laos

09 Oktober 2016 - 30 Oktober 2016

Rondreis China

26 Oktober 2015 - 15 November 2015

Myanmar 2015

27 Oktober 2014 - 16 November 2014

Cuba rondreis met Sawadee

06 Mei 2014 - 16 Mei 2014

Lesbos

24 Januari 2014 - 01 Februari 2014

Kaprun

05 Oktober 2013 - 26 Oktober 2013

Japan

10 Juni 2013 - 24 Juni 2013

Zakynthos 2013

29 September 2012 - 21 Oktober 2012

rondreis Kenia,Tanzania en Zanzibar.

26 Februari 2012 - 15 Maart 2012

Bonaire, Curacao en Aruba

18 Juni 2011 - 02 Juli 2011

Zakynthos 2011

10 September 2010 - 01 Oktober 2010

Turkije 2010

20 September 2009 - 17 Oktober 2009

Indonesie 2009

20 September 2008 - 16 Oktober 2008

Indochina 2008

Landen bezocht: