Tempel vaart op blote voeten en 'photo please!' - Reisverslag uit Mandalay, Myanmar van Helga Berge - WaarBenJij.nu Tempel vaart op blote voeten en 'photo please!' - Reisverslag uit Mandalay, Myanmar van Helga Berge - WaarBenJij.nu

Tempel vaart op blote voeten en 'photo please!'

Door: Helga

Blijf op de hoogte en volg Helga

28 Oktober 2015 | Myanmar, Mandalay

Vanmorgen redelijk rustig aan gedaan na een goede nacht van ruim 8 uur slaap. Hadden we ècht nodig, kan me niet herinneren dat ik ooit zo snel onder zeil was. Ontbijt bestaande uit de gebruikelijke noodles, ei, fruit en wat andere dingen die ik niet goed thuis kon brengen maar die prima smaakten. Ingelegde kool met pepers? Alleen de koffie met melk viel tegen omdat de melk mierzoet was. Er was ook toast met jam, misschien morgen eens proberen.
Tegen half tien aan de wandel gegaan. André beweerde natuurlijk dat het maar een klein stukje was (Reminder: nog even opzoeken hoeveel km's we ècht hebben gemaakt) maar het voelt zeker in de hitte (35°c?) alsof ik de afsluitdijk heb gelopen. Eerst een marmeren Boeddhabeeld bekeken. Daaromheen was kermis, toch maar niet in de hand aangedreven draaimolen of het schip geweest hoewel het er leuk uitzag. Er waren enorm veel mensen op straat in hun mooiste kleren, gister was er vuurwerk, waardoor ik het idee heb dat het vandaag een feestdag was waar wij niets vanaf wisten.
De eerste rustpauze onderweg op een stoepje naast de slotgracht om het paleis terrein was ook de eerste kennismaking met de lokale bevolking. Naast ons zat een gezin te picknicken (sowieso veel picknickende mensen gezien vandaag, en meer dan eens het aanbod om mee te eten toch maar afgeslagen) waarvan de dochter heel verlegen met een telefoon naar ons wees. Bleek dat ze graag een foto van ons wilde. Werd een hele sessie met moeder naast mij en zoontje naast André etc etc. Zelf hebben wij ook maar wat foto's gemaakt van hun. Later bleek het geen toevalligheid. Als we maar even ergens stil stonden of zaten kwamen er heel snel mensen op ons af die per se met óns op de foto wilden. Nu was ik er wel aan gewend dat mensen graag met André op de foto willen, ik bedoel....zo'n enorm grote, kale man met boeddhabuik zie je hier nauwelijks, maar nu moest ik er toch echt ook aan geloven.
We hebben Mandalay Hill beklommen. Op blote voeten want het is een tempelcomplex. Volgens de dominicus gids was het een half uurtje lopen. Nou....echt niet! En dat kwam niet alleen omdat ik om de paar trappen even moest bijkomen. Maar goed, er was een hoop te zien onderweg en wij waren voor sommigen de leukste attractie. We werden regelmatig uit of toegelachen, gelukkig verstaan we de mensen hier niet dus ik weet ook niet welke van de twee het was.
AH! De stroom valt weer eens uit! Gelukkig duurde het net zo kort als gister. AH! Wéér! We waren er al voor gewaarschuwd, en met zo'n verlicht beeldscherm kan ik gewoon door typen. En daar is weer licht!
Nadat we de berg weer af waren, dat ging gelukkig een stuk makkelijker, moesten we nog naar een houten klooster. Het was even zoeken en ook een heel stuk lopen door de hitte, maar dan heb je ook wat. Namelijk een houten klooster. Met veel beeldhouwerk ook nog eens. Het toegangskaartje ervoor is ook geldig voor het paleiscomplex dus dat wilde A ook maar meteen doen. Ondanks dat hij mij lekker had gemaakt met het idee van een taxi naar het hotel stiefelden we weer verder. Oja, vergeet ik nog te zeggen: hoe heerlijk teva's onder je voetzolen zijn nadat je een paar uur op blote voeten hebt gelopen.
Gelukkig was het paleiscomplex al om vier uur dichtgegaan en kwamen we niet ver daarvandaan een auto tegen met een taxibordje erop. André probeerde er nog onderuit te komen door zijn brede rug voor mijn blikveld te plaatsen maar helaas voor hem had ik het al gezien. Voor zo'n 3,5 euro waren we binnen 10 min terug bij het hotel ipv een uur en halfdood.

Zo maar weer op zoek naar een plek waar we kunnen eten. Op weg naar "European food restaurant" (zouden we nooit zelf hebben uitgezocht) gister zag A iets dat hem wel aanstond. Hoop dat we het weer kunnen vinden. Heb nu best wel trek.

• 28 Oktober 2015 - 14:01

Truus:

nou, alweer een heleboel indrukken op gedaan en gelukkig doen de voetjes het nog....
    zal wel dagelijks veel lopen worden, maar terug voor een habbekrats is zeker te doen!

het is leuk om op deze manier de reis enigszins mee te maken en hier lekker te luieren.

heel veel liefs, xxtr.

• 28 Oktober 2015 - 15:08

Helga:

Het is inderdaad een feestdag. Iets met lichtjes, maar niet Divali. Een groepsgenoten vertelde dat het iets te maken zou hebben met de 7e keer dat Boeddha terugkeerde op aarde? Anyway, weer een hoop knallen van rotjes en ook mooi vuurwerk. Her en der kaarsjes. Hard nodig want onderweg naar en tijdens het eten in het restaurant viel nog een paar keer de stroom uit ;-)