Fietsen, varen, klimmen en genieten! - Reisverslag uit Yangshuo, China van Helga Berge - WaarBenJij.nu Fietsen, varen, klimmen en genieten! - Reisverslag uit Yangshuo, China van Helga Berge - WaarBenJij.nu

Fietsen, varen, klimmen en genieten!

Door: Helga

Blijf op de hoogte en volg Helga

26 Oktober 2016 | China, Yangshuo

Vanmorgen in lichte regendruppels richting de huurfietsjes gelopen. Na wat geharrewar in het stadje fietsten we ontspannen door de akkertjes met de karstbergen rondom ons. Edo had nog de pech om een te strak bochtje vanaf een bruggetje te nemen waarbij zijn derailleur onherstelbaar beschadigde. Bernard, Bart en Piet probeerden het nog met blote handen te repareren, maar dit mocht niet baten. Achterop een scootertje werd een nieuwe gebracht en we konden weer verder.
De fietsen achtergelaten en per twee personen op een bamboevlot, van èchte bamboe! Deze keer hoefden we gelukkig geen zwemvest aan en de reddingsboei bleek een lekker steuntje in de rug. Voor mij dan want André's schouders pasten niet aan zijn kant van de parasolhouder. Dit stroompje bevatte een aantal watervalletjes en je kon naar keuze je voeten wel of niet optillen. Niet optillen was lekker verfrissend maar André hield zijn teva's liever droog. Ook dit keer hadden we een stoomboot, de bootsman rookte er lustig op los dus wij lieten ons op dat gebied ook niet kennen. Het was een aangenaam tochtje van een uur met mooi uitzichten.
De fietsjes waren ons achterna gereisd en we moesten nog een klein stukje verder fietsen waarna we gingen lunchen en daarna facultatief de maanberg beklimmen. Die berg heet zo omdat er ergens een maanvormig gat inzit. Het was fijn dat de klim facultatief was, André kwam volkomen bezweet en met een knalrood hoofd terug. Het was wel èrg stijl gebleken. Inmiddels was het best laat en misschien dat daarom het laatste stuk fietsen nogal snel moest. Ik voelde met niet zo lekker, later bleek dat de Russen me wéér bezocht hadden, en redde het maar net. Wat cola erin gegooid, ons teveel aan Yuan terug gewisseld naar euro (400...best veel, onze prognose na de eerste week klopte niet) en even relaxen op de hotelkamer.
Nu uitbuiken met een Irish coffee bij wederom the Brew. Heerlijke tenderloin met Blue cheese, tonijnsalade en garlic bread weggewerkt. Niet te vergeten de zelfgemaakte mayonaise met...peper? Ondanks dat ik briefjes had opgehangen in de planten op de begane grond en in die op de zesde verdieping, plus een boodschap op de mededelingen A4'tjes van de juf heeft Edo daar niets van meegekregen. We zitten nu dus gezellig met Yvonne, Edo met de rest van de groep bij the Rosegarden oid, gelukkig wist ik hem met wordfued chat te bereiken. Ik ben nu wel erg ontspannen. Ondanks de karaoke twee panden verder. Morgen weer, en voor het laatst, uitslapen. Pfff! Heerlijk!

• 26 Oktober 2016 - 16:36

Michelle Ten Berge:

wat is dat met die russen? klinkt niet fijn, voedselvergiftiging ofzo?

• 26 Oktober 2016 - 17:02

Helga Ten Berge:

Je kunt ook: 'opoe kwam op bezoek', 'het rode broekje van Mao' (<-- die verzin ik nu), 'het is de tijd van de maand...' gebruiken.

• 26 Oktober 2016 - 18:57

Richard:

Kan me de moonhill nog levendig herinneren : horde's schoolkinderen wilden iets dragen voor je, naar boven. Voor een blikje cola. Ze klommen dan ook mee, en ondersteunden je. Ook als je het makkelijk zelf kon. Maar ja, cola = cola. Zal nu wel anders zijn.....Wel een mooie omgeving. Toendertijd niets geen tenderloin : noodlesoep voor ontbijt en voor lunch. En 's avonds noodlesoep zonder bouillon.

• 26 Oktober 2016 - 19:15

Helga Ten Berge:

Ghighi. Koning aap beschrijft Yangshuo ook als een dorpje, kennelijk een tekst van net zo lang geleden als jij er was. Het is nu een provincie stadje. Er is een voetgangersgebied, zijstraat van West Street, dat doet denken aan benidorm, chersonissos etc. Vol met MacDonalds, KFC, een frozen bar. Wax museum.... En dus westerse restaurants. Het grappigste was een Duits restaurant waar je bratwurst und sauerkraut kon krijgen, daar zat geen enkele gast ;-)
    Maar goed, morgenavond afscheidsmaal met de groep, gaan we wéér Chinees eten!

• 26 Oktober 2016 - 20:56

Truus.:

ik vind jouw verslagen nog steeds erg leuk en avontuurlijk.
    het vorige verslag kreeg ik niet geopend, maar zal wel aan mijn pc liggen....
    maak er nog wat moois van en kom veilig weer thuis!!

liefs, XX

• 28 Oktober 2016 - 10:33

Francis Versteeg:

Super leuke verhalen weer om te lezen. Veel plezier nog op jullie vakantie

• 28 Oktober 2016 - 10:34

Francis Versteeg:

Oh, ik ben Francis , maar ben ingelogd als versteegjes zie ik nu. Ha ha

• 29 Oktober 2016 - 06:39

Helga Ten Berge:

Oh, dat had ik ook wel geraden hoor Francis!

Verslag uit: China, Yangshuo

Rondreis China

Via Abu Dhabi naar Beijing...en via Hongkong en Abu Dhabi weer terug. Het zal mij benieuwen! Überhaupt ben ik erg nieuwsgierig naar deze reis, en het land natuurlijk. Hoewel wij er al een paar dagen in hebben rondgelopen (en gefietst) tijdens onze Indochina reis.
Nu het gelukt is een visum te bemachtigen (wij zaten even in de piepzak wegens angstaanjagende berichten in media en een reisorganisatie die niet echt wist te geruststellen) is er nu geen ontkomen meer aan. Wij gaan weer eens op reis, en nu door China. Inclusief een cruise over de Yangzi, twee keer een nachttrein en nog een binnenlandse vlucht.

Of het mogelijk zal zijn om dit reisblog ter plaatste te posten blijft de vraag. Ik ben hoopvol, het staat in ieder geval niet op de lijst van geblokkeerde internetpagina's. Ik zal wel moeten afkicken van Facebook, dat is daar echt uit den boze. Ook Gmail wordt een probleem. Ze zijn er misschien nog niet achter dat Ziggo nu onderdeel is van een grote corp uit dat kapitalistische land dat ik nu maar niet bij naam zal noemen, Ziggo kwam nog wel door The Great Firewall of China.

Mocht iemand nog last minute tips hebben voor ons: welkom! Maar wel leuke tips graag, niet dat we niet moeten gaan of niet gecheckte spookverhalen over hond in het eten enzo.