Echt niets om aan te geven, JAAA! - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Helga Berge - WaarBenJij.nu Echt niets om aan te geven, JAAA! - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Helga Berge - WaarBenJij.nu

Echt niets om aan te geven, JAAA!

Door: Helga

Blijf op de hoogte en volg Helga

15 Maart 2012 | Nederland, Amsterdam

Zo! Weer thuis in mijn huisje waar ik de katten gezond en niet te dik aantrof. Zwelg is net heel dicht bij me komen zitten, die had me kennelijk erg gemist.

Wat een idiote aankomst was het vanmorgen. Om 7u30 geland, om 9 uur pas buiten.
Naast het vliegtuig werd de bagage door een mobiele douane-unit gescand. Nog in de slurf moesten we in een rij met de bagage op de grond zodat de hash- of bolletjessnuifhond ons goed kon inspecteren. Daarna enthousiast ontvangen door een hele horde douaniers. Naast paspoort wilde ondervrager ook nog mijn boekingspapieren. Wat? E-ticket gelukkig nog bij me. Wanneer ik geboekt had? Weet ik niet meer. Of ik 1 keer per jaar ging? Ging?!? Nou meneer, als ik tijd en geld heb ga ik wel drie keer. Wilt u niet weten waarheen dan? Blader gerust door mijn paspoort, zitten hele leuke visa in! Bent u vast nog nooit geweest...
Heb alleen de opmerking van wel drie keer gaan gemaakt hoor, leek me niet verstandig de lolbroek uit te hangen. Plus dat het voor ons half drie 's nachts was en ik nu eens niet geslapen heb onderweg wegens teveel leuke films. De Muppets niet eens af kunnen zien omdat er zo nodig geland moest worden.
Na de paspoortbladeraar weer in een rij en daarna de handbagage door de scanner en wij door de lichaamsscanner. Als je erg nodig moest kon je dat wel vergeten want de WC's waren gebarricadeerd. Gelukkig deze controle ook weer veilig doorgekomen. Toen van de ene kant naar de andere kant van Schiphol om de ruimbagage op te halen. In een volledig door de douane afgezette ruimte met WEER scanners. Wij hadden de mazzel dat onze bagage of gedrag kennelijk niet verdacht genoeg was, diverse mensen moesten na de scanner ook nog hun koffers openen. Een ouder echtpaar met hun geestelijk en lichamelijk gehandicapte dochter ontkwamen daar niet aan. Er lagen op een andere tafel twee zeer verdachte flessen limonade, kan natuurlijk vloeibare XTC zijn geweest. Toch vreemd dat onze lokaal gestookte pistache drank kennelijk niet verdacht was. Of A's 1,75 literfles Jack Daniels...

Deze zogenaamde 100% controle hebben we nog nooit meegemaakt. In de VS vonden we het wel eens overdreven. En trouwens...voordat we op Schiphol waren zijn we ook al diverse keren doorgelicht. Op Aruba, maar ook weer op Curacao waar we een tussenstop hadden. We vragen ons af of dit nou standaard is op vluchten vanuit de Antillen of dat ze getipt waren over bepaalde passagiers. Nu zijn me wel verhalen bekend van drugs verstopt in kinderluiers, rolstoelen etc...maar toch. Ik begrijp iets meer van de niet altijd even vriendelijke houding van de douane op de Antillen. Op Aruba nog bij de paspoortcontrole wees de man in het eerste hokje naar een ander hokje, Toen ik daarheen liep brieste hij dat ik bij hem moest zijn. Daarna kwam André eraan en die kreeg dezelfde aanwijzing en hij kreeg nog te horen dat hij goed moest lezen. Wat dan?
Bij aankomst op Curacao, halverwege de vakantie, hadden wij geen inklaringsformulier ingevuld. Geen moment aan gedacht, dat hoefde op Bonaire ook niet en dit was een soort binnenlandse vlucht dachten wij. Nou mag je me best een domme toerist vinden, maar lach me dan vriendelijk uit en blaf me niet af.

Het vertrek vanaf Schiphol was trouwens ook wel apart. Zelf je boardingpas uitprinten hadden we al eens gedaan, maar de bagage drop off was erg futuristisch. Je plaatst je koffer in een soort buis, vervolgens scan je je boardingpass en dan komt er een label uit dat je zelf aan je koffer moet bevestigen. Vervolgens gaat het luik dicht en verdwijnt je koffer op de lopende band. Het ontbrak er nog maar aan dat er geen stoom of rook uitkwam of dat je koffer via buizenpost direct naar het vliegtuig geblazen wordt.

Door alle consternatie vergeet ik nog bijna verslag te doen van de catamarantocht. Was gaaf! Wel erg kort stukje zeilen, maar er was een open bar en muziek en dan vergeet je dat snel. Na de eerste snorkelstop ook nog broodjes, fruitspiezen en hotdogs. Don't drink and snorkel? Het ging prima! Behalve dan dat er bij de 2e snorkelplek, bij een Duits oorlogswrak, veel golfslag was waardoor er steeds water in onze snorkels kwam en ik de hik kreeg. Of dat nou door het zeewater of de Aruba Arriba's (een mix van wodka, tripple sec, rum en fruitpunch) kwam, ik weet het niet...
Het was een leuke afsluiting van een zeer geslaagde vakantie!

  • 15 Maart 2012 - 11:20

    Carlien:

    De beruchte 100% controle.. Krijg je ook als je naar Suriname bent geweest. Blijkbaar wordt er vanuit die landen erg veel gesmokkeld! Dat pischatche spul, is dat ponche caribe? Dat heb ik ook in huis, errug lekker!

  • 15 Maart 2012 - 11:55

    Helga Ten Berge:

    Inderdaad een ponche variant, Dakota Ponche Crema van Playa Liquor & Bottling Co N.V. Aruba. Mjammie! Maar zal het nog maar ff dicht laten...

  • 17 Maart 2012 - 17:03

    Gerard:

    Hoi Helga en Andre,

    lees dat jullie weer veilig thuis zijn na een prachtige vakantie. Zijn uiteraard erg benieuwd naar de verhalen en hebben nu al zin in een onmoeting met pannenkoeken in het A'damse bos.

    Groeten uit Zeewolde en tot snel??

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Amsterdam

Helga

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 704
Totaal aantal bezoekers 127071

Voorgaande reizen:

27 Oktober 2018 - 19 November 2018

Afrika 2018

01 Oktober 2017 - 24 Oktober 2017

Thailand en Laos

09 Oktober 2016 - 30 Oktober 2016

Rondreis China

26 Oktober 2015 - 15 November 2015

Myanmar 2015

27 Oktober 2014 - 16 November 2014

Cuba rondreis met Sawadee

06 Mei 2014 - 16 Mei 2014

Lesbos

24 Januari 2014 - 01 Februari 2014

Kaprun

05 Oktober 2013 - 26 Oktober 2013

Japan

10 Juni 2013 - 24 Juni 2013

Zakynthos 2013

29 September 2012 - 21 Oktober 2012

rondreis Kenia,Tanzania en Zanzibar.

26 Februari 2012 - 15 Maart 2012

Bonaire, Curacao en Aruba

18 Juni 2011 - 02 Juli 2011

Zakynthos 2011

10 September 2010 - 01 Oktober 2010

Turkije 2010

20 September 2009 - 17 Oktober 2009

Indonesie 2009

20 September 2008 - 16 Oktober 2008

Indochina 2008

Landen bezocht: