Nakuru, poging 2 - Reisverslag uit Nakuru, Kenia van Helga Berge - WaarBenJij.nu Nakuru, poging 2 - Reisverslag uit Nakuru, Kenia van Helga Berge - WaarBenJij.nu

Nakuru, poging 2

Door: Helga

Blijf op de hoogte en volg Helga

05 Oktober 2012 | Kenia, Nakuru

Dag lieve schatjes!

Gisteravond was reisgenoot Raymond zo lief mij zijn tablet te lenen zodat ik een reisverslag kon typen. Zo gezegd zo gedaan en toen ik klaar was en waarbenjij.nu wilde koppelen aan Facebook was het weg. Toen ik daarna Facebook op wilde werd mijn account geblokkeerd omdat FB 'het apparaat' niet herkende en het dus te verdacht vond. Anyway, nu zit ik in een hokje in het hotel te typen. Deze PC of het internet schijnt niet stabiel te zijn dus ik zie wel hoe ver ik kom. Niet ver blijkt al snel want mijn tekst die ik op advies van André al in een notepad had getypt moest volgens de vriendelijke medewerker eerst omgezet naar Word en dan op een stickje naar een andere PC (zelf mocht ik niets doen en ik wil zijn eergevoel ook niet aantasten door het net ff handiger aan te pakken…ik moest tenslotte toch wachten tot de internetverbinding weer tot stand is gekomen)
Dit soort dingen is misschien exemplarisch voor Afrika. Dingen die net niet werken, lauw, koud of net ff te heet water om mee te douchen…geduld is een schone zaak. Zo hebben we ook al een keer een tijd moeten wachten bij wegwerkzaamheden. Als je namelijk een gat graft in de ene weghelft dan leg je de vrijgekomen aarde op de andere weghelft. Zodat er aan beide kanten van de weg een enorme file ontstaat. Ondertussen heb je zo’n man of 30 in dienst die staan te kijken of de gaten die aan de zijkant van de weg zitten zodanig te dichten zijn zodat kleinere auto’s erlangs kunnen. Die mannen KIJKEN daar dus naar, schijnen voor alles dat ze verkeerd doen kunnen worden aangeklaagd dus doen niets zonder strikte orders. Dus gaan de reizigers zelf maar wat gaten dichten. Zodra het eerste schaapje over de dam is durven er steeds meer auto’s. Komt er een klein busje vast te zitten dan tillen ze dat met z’n allen los en weer de weg op. Uiteindelijk kon onze truck er ook langs. Michael, onze chauffeur, wilde de gok niet te snel wagen. Het is een enorm bakbeest waar we mee rondreizen. Kleine vrachtwagen met een bak erop waar wij met z’n 19-en op vrij comfortabele stoelen zitten, uitkijkend door de plastic ramen in het zeildoek.

We zijn net een week weg en hebben al een hoop gezien. Gisteren op dierendag (bij de weg: knuffels aan Wickie en Zwelgje) zagen we alvast een heleboel beestjes tijdens een gamedrive. Begon met massa's vogels (lepelaars, ooievaars, flamingo’s enzo) aan de waterkant. Daarna nog witte neushoors, zebra’s, giraffes, dikdik’s (minihertjes), waterbuffels, nijlpaarden enne... Nu ja, heel veel wilde beesten. Omdat het voorjaar is ook veel jonge dieren. Wel eens een neushoornjong zien huppelen? Nou, wij wel dus! Net als een zebraveulentje. Een vrouw uit de groep werd bij het zien van alle vogels al emotioneel, ze vond het zo overweldigend dat de tranen haar echt in de ogen sprongen. Bij gebrek aan katachtigen (maar dat komt nog, in ieder geval op de Serengeti) ben ik wat minder emotioneel, maar het is wel bijzonder om zoveel vreemde beesten van relatief dichtbij te zien.

We vermaken ons prima! De groep is leuk, de reisbegeleider en chauffeur ook, het probleem met te kleine bedden is opgelost doordat we nu twin beds krijgen (André heeft 1 nacht niet geslapen omdat we met z’n 2-en in een bed van 160 bij 1,40 moesten en ik hem de hele nacht schijn te hebben ge-elleboogd en geslagen). De stand van ziekten is nu 2 die een nachtje hebben gekotst en wat muggenbulten maar wij voelen ons prima. Het eten is over het algemeen gezond en lekker. Heb zelfs genoten van een linzenschotel. Gelukkig is het eten in dit hotel wat minder anders passen we op Zanzibar niet meer in onze badpakken. De mensen zijn vriendelijk al willen ze je uiteraard van alles verkopen dat je niet wilt hebben, maar er is nog mee om te gaan. Zo André bij het zwembad weghalen en dan stadje in voor een echte kop koffie. Als ik dan toch ergens over moet klagen: de Kenianen exporteren koffie maar schijnen het zelf niet te waarderen want wat we in hotels te zuipen krijgen is ronduit smerig.

• 05 Oktober 2012 - 10:08

Truus:

lieve helga en andré,

fijn om wat van jullie te horen en jouw leuke verslag te lezen!
    zo te lezen genieten jullie zeer en komen de buikjes rond.
    hier is 't momenteel volop storm en regen, maar we moeten 't ermee doen....

dag,dag, xxxtr.

• 05 Oktober 2012 - 11:57

Irma:

Lief Heksje

Wat klinkt het allemaal weer gaaf! Os en ik zijn maar een ietsepietsie jaloers. ;-)
    Toevallig hoorde ik van Alice dat zij en Fred vandaag voor een rondreis Johannesburg, Krugerpark, Swaziland en Durban vertrokken zijn....Afrika leeft onder de ex PPers.:-)
    Geniet van al het mooie je te zien krijgt!!!!!

Dikke kus uit een stormachtig Leiden,
    Irmpje XXXXX

• 05 Oktober 2012 - 14:38

Joost:

Zo, vol op genieten dus. Wat die wegwerkzaamheden betreft goed op gelost hoef je niets te doen dan alleen te kijken een ander gooit het gat dicht.

Heel veel plezier nog!!

• 05 Oktober 2012 - 17:51

Patries:

Wow.. cool dat we het hele verhaal toch nog te lezen krijgen.. had dit niet willen missen. Die wegmensen ook .. het zijn net peuters .. als je er niet op let gaan er dingen niet goed. en als je ze nix verteld, gebeurd er ook nix. hahaha

Ben nu al jaloers met al je diertjes.. zolang het maar grote zijn. Die muggen e.d. mogen wel wegblijven.

Geniet maar lekker en ik zit staande bij voor de volgende verhalen.
    Dikke knuffel voor jou en Andre!!

• 06 Oktober 2012 - 08:45

Richard En Kirsten:

Serengeti is super, je gaat je zeker vermaken. En ik was laaiend enthousiast over Zanzibar, zeker het noorden is mooi. Alles wat het net niet doet, of ooit in een ver verleden gedaan heeft, en een ongeloofelijke passiviteit : ja, da's idd typisch Afrika.
    Gelukkig ben je er alleen maar op vakantie !

Greetz aan Andre !

• 06 Oktober 2012 - 10:01

Anne Smudde:

Dat wordt voor mij dan oefenen in onthaasten, drie maanden leven in dat tempo......

Klinkt goed hoor! Jaloers :-P

• 06 Oktober 2012 - 10:01

Anne Smudde:

Klinkt goed hoor! Jaloers :-P

• 06 Oktober 2012 - 13:02

Michelle:

Heeeee....dat klinkt goed. En jullie zijn dus ook al weer een week in leven gebleven. Knap hoor! Hier ook alles goed. Borre slaapt wat minder goed overdag, dat is wel jammer. Maar sinds het refluxgedoe over was hadden we ook wel opeens een jaloersmakende baby ;-). En gelukkig slaapt hij 's nachts nog steeds wel goed, dus ik klaag niet. Nu onderweg naar Bakkum met dikke truien aan. Dat is andere koek dan Afrika. Gelykkig echter geen gaten in de snelweg :-).

XMichelle

Leuk je verhalen weer te lezen! En dat het verder goed gaat!
    Lijkt me gaaf om de dieren zo in het wild te zien van dichtbij, is weer eens wat anders dan Artis ;-)

• 08 Oktober 2012 - 14:54

José:

Hoi sorry, er ging iets mis met plaatsen blijkt, hopelijk kun je het teveel aan dezelfde berichten verwijderen. Groetjes José