Waterige dag? - Reisverslag uit Pingnan, China van Helga Berge - WaarBenJij.nu Waterige dag? - Reisverslag uit Pingnan, China van Helga Berge - WaarBenJij.nu

Waterige dag?

Door: Helga

Blijf op de hoogte en volg Helga

25 Oktober 2016 | China, Pingnan

Ma 24-10.
De sound&light show, ik was het alweer vergeten, is gecomponeerd door ene Zhang Yimou. Dat is dezelfde gozer die ook de openingsdinges van de Olympische Spelen in China heeft gemaakt. Ik vond het wel indrukwekkend al had ik geen idee waar het over ging. Stel je een openluchttheater voor met als podium een meer met daarachter van die karstbergen. De voorstelling heet Impression - Sanjie Liu, misschien is het googlebaar. http://www.thechinaguide.com/?action=activity/view&activity_id=51
André had moeite zijn ogen open te houden maar wist wel te vertellen waar het volgens hem over ging. "Nou, de jongetjes en de meisjes wonen elk op een eiland en zoeken contact, dan hebben ze opeens bootjes en dan komen ze samen". Wel een erg beknopte samenvatting van wat er allemaal te zien was, maar het zou de lading kunnen dekken.
A heeft zijn avond überhaupt niet zo geloof ik. De internetverbinding op de kamer hapert, hij kon nergens verse melk vinden, de koelkast op de kamer doet het niet en...ernaar vragen heeft geen zin want er hangt een donderwolk boven zijn hoofd. Ik heb nu prima verbinding via de box van een andere kamer maar die tip wil hij niet van me aannemen. Ik hoop dat hij vannacht goed slaapt en de verbinding zich vannacht magisch hersteld.

Di 25-10.
Laat gaan slapen, we konden tenslotte uitslapen. Word ik toch weer om 8 uur wakker. Gordijnen niet dicht gedaan. A brengt me een kopje koffie en de verpakking gateau au beurre + het potje aardbeienjam dat we gister bij wijze van ontbijt hebben aangeschaft. Dat ging er verbazingwekkend makkelijk in!
Rondgelopen, aangetrokken door een groot beeld van de vrouw van boeddha (soort Maria verering gaande) straatje in gelopen en een parkje gevonden. Gezellig gezeten bij de lokale bejaarden karaoke in het park vereniging. Na het park een pet shop tegen gekomen wat bij nader inzien de dierenarts bleek te zijn. Een prachtige Bengaalse kat in kooi gezien, of hij of zij nog behandeld moest worden of klaar was om te worden opgehaald? Ondertussen werden er hechtingen uit het oor van een hondje gehaald dat daar niet zo blij mee was...
Heerlijk gelunched bij the Brew, een nieuw zeelands restaurant? A een tenderloin steak die inderdaad erg tender was, alsof je over je tong geaaid werd. Edo en ik een smoked duckbreast salad en Yvonne een hamburger. Erbij zelfgemaakte mayonaise en verrukkelijk knoflookbrood. En een gin tonic. De dag kan niet meer stuk!
Om drie moesten we verzamelen voor de excursie, maar voor die tijd heb ik er af liggen koelen onder de airco. Het is hier namelijk best wel erg warm en benauwd. Met een busje ergens heen gebracht, authentiek straatje in, winkel met schilderijen in (misschien familie van meneer Ji, de lokale agent?) en toen het authentieke bamboevlot. Het was heel bijzondere bamboe: van blauw PVC. Wel de moeite gedaan het op bamboe te laten lijken hoor! We moesten verplicht een zwemvest aan, de bootsman raakte in paniek toen we dat probeerden te weigeren. Aan meneer Ji nog wel de waarom vraag gesteld, mja...
Het was een ontspannen tochtje met bamboe (echte), mozzarella runderen die lekker lagen te badderen en van die bijbehorende witte watervogels erbij. We stopten even om een authentiek boerendorp te bewonderen dat bestond uit een hoop half ingestorte huisjes. Terugvaren en ergens gegeten. Toen een groot bamboevlot op. Dit was wel spannend: het bliksemde waardoor de karstbergen mooi uitgelicht werden. Helaas begon het ook stevig te regenen maar we zaten overdekt.
Op naar de aalscholver visser! Het was heel leuk om te zien, al kun je je afvragen of het wel leuk is voor de aalscholvers. Ze hebben een touwtje om hun nek waardoor ze alleen de kleine visjes door kunnen slikken. Aan de voorkant van het vlot hangt een grote lamp waar de vissen op af komen. De aalscholvers duiken onder, best lang. Komen boven met vis in hun bek die ze in hun krop slikken. De visser tilt ze dan uit het water en laat ze de vis uitspugen. Zo in het donker is het lastig foto's te maken maar het is Yvonne wel gelukt.
Tot slot nog een meet&greet aan de wal met de aalscholvers en hun baasje. Je mocht een scholver op je arm en omdat ik er wel een van dichtbij wilde zien offerde ik me daar enthousiast voor op. Gaaf! Voelde heel apart, die zwemvliezen op mijn arm!
Ik hoop dat vannacht alle regen valt want morgenochtend gaan we fietsen, en weer iets met een bamboevlot. Ook kun je nog zo'n berg beklimmen maar ik verwacht dat Yvonne en ik dan ergens een bakkie gaan doen.

• 26 Oktober 2016 - 10:37

Iris:

Ha Helga, leuk om je avonturen te volgen! Ben wel verbaasd dat de trip met de aalscholvers op het programma stond. Toen ik een jaar of tien reizen naar China begeleidde waren die tripjes een absolute no-no omdat die aalscholvers inderdaad het niet al te fijn hebben - en dan zeg ik het nog netjes. Met welke organisatie ben je op pad?

Helga Ten Berge:

Koning aap! Het is om heel andere redenen dat we deze org waarschijnlijk niet meer kiezen trouwens. Van de groepsleden die kookles hebben gehad en daarvoor nog de markt op gingen hoorden we dat er op de markt ook honden en katten voor consumptie verkocht worden. De kans dat we dat op ons bord tegenkomen is erg klein want het is nogal duur. Vandaag redde een groepslid nog een paard van kreupelheid, dit zat vast met zijn been in de lus van het touw waar het mee vast zat. Onderweg overal honden gezien van het type dat ook op de markt aan een vleeshaak hing. Winter komt eraan, dan neemt de consumptie toe. Tja.

Tags: Aalscholvers

Verslag uit: China, Pingnan

Rondreis China

Via Abu Dhabi naar Beijing...en via Hongkong en Abu Dhabi weer terug. Het zal mij benieuwen! Überhaupt ben ik erg nieuwsgierig naar deze reis, en het land natuurlijk. Hoewel wij er al een paar dagen in hebben rondgelopen (en gefietst) tijdens onze Indochina reis.
Nu het gelukt is een visum te bemachtigen (wij zaten even in de piepzak wegens angstaanjagende berichten in media en een reisorganisatie die niet echt wist te geruststellen) is er nu geen ontkomen meer aan. Wij gaan weer eens op reis, en nu door China. Inclusief een cruise over de Yangzi, twee keer een nachttrein en nog een binnenlandse vlucht.

Of het mogelijk zal zijn om dit reisblog ter plaatste te posten blijft de vraag. Ik ben hoopvol, het staat in ieder geval niet op de lijst van geblokkeerde internetpagina's. Ik zal wel moeten afkicken van Facebook, dat is daar echt uit den boze. Ook Gmail wordt een probleem. Ze zijn er misschien nog niet achter dat Ziggo nu onderdeel is van een grote corp uit dat kapitalistische land dat ik nu maar niet bij naam zal noemen, Ziggo kwam nog wel door The Great Firewall of China.

Mocht iemand nog last minute tips hebben voor ons: welkom! Maar wel leuke tips graag, niet dat we niet moeten gaan of niet gecheckte spookverhalen over hond in het eten enzo.