Met geld smijten. - Reisverslag uit Yangshuo, China van Helga Berge - WaarBenJij.nu Met geld smijten. - Reisverslag uit Yangshuo, China van Helga Berge - WaarBenJij.nu

Met geld smijten.

Door: Helga

Blijf op de hoogte en volg Helga

27 Oktober 2016 | China, Yangshuo

De laatste dag in Yengshuo nog wat moeite gedaan om van overtollige Yuans af te komen. Edo had al gewisseld maar moest toch ècht nog even pinnen omdat we een geweldig tijgerpak tegenkwamen voor zijn nichtje. Eigenlijk waren we op zoek naar een rompertje, maar unaniem besloten we dat dit veel leuker was. Past ook beter bij de panda die ze al krijgt. En erg Chinees: met een rits bij de billen voor eenvoudig verschonen.

######### NIET VOOR DE GEVOELIGEN! #################
We zijn ook naar de overdekte markt geweest om met eigen ogen de gruwelijkheden te bekijken. Dierenvrienden gelieve niet verder te lezen.
Wat een smerige stinkzooi. Kikkers of padden in een netje, schildpadden die uit een emmer probeerden te ontsnappen. Een vis kwam heel ver door uit het basin zo vóór ons op het gangpad te springen.
We hoorden al honden blaffen dus helaas was het geen verzinsel van dat hondenvlees. Daarnaast fluffy bunnies, ganzen, kippen...allemaal opgropt in kleine kooien hun lot afwachtend. Er hing een uitgebeende hond aan een haak. Gruwelijk, maar die hoefde niet meer te lijden. De honden in een kooi daarnaast waren duidelijk in paniek. Eentje stond met opengesperde bek en opgetrokken tandvlees aan een stuk door te blaffen. De slager blafte ons toe dat we geen foto mochten nemen. We hebben allemaal gekeken of we ook katten zagen. Die waren of goed verstopt of worden misschien toch niet gegeten. Hoe dan ook, het is geen plek om lang te blijven.
###### TOT HIER GRUWELIJKHEDEN ###################

NU KUN JE VERDER LEZEN.
Een vruchteloze zoektocht naar een balaclava voor André volgde. Dit Allround flapje is via Ali Baba wel te bestellen uit China, maar wordt hier vast gezien als een Fashion faux pas. En het is nog wel zo handig als badmuts, hoofddoek, haarband, bankroversattribuut, monddoekje, haarelastiek, zeeroversmutsje... Ik heb nog wel wat souvenirs erbij kunnen scoren. Yvonne vond nergens de gevraagde lampionnen en kocht in plaats daarvan aardewerken panda's waar je je eetstokjes op kunt leggen. Hamburgers gegeten bij the Brew, ontbijt gehaald, door het parkje gelopen om wederom te kunnen horen dat Chinezen óók keihard zingen als dat trommelvliesscheurend vals is, en op naar de bank om het overschot aan Yuan om te zetten in Hongkong dollars. We hebben nog wat over voor een drankje bij het eten vanavond en daarna misschien nog wat voor een paar mandarijntjes. Het is mooi geweest zo.
Of we in Hong Kong nog aan wat sightseeing toekomen is de vraag. We komen er 's avonds aan en moeten de volgende dag begin vd middag naar het vliegveld. Het is afhankelijk van hoevaak en vooral tot hoelaat de hotelshuttle rijdt of we in het centrum komen. Het heeft koning aap behaagd om behalve klote vluchttijden ook een hotel in een buitenwijk te regelen. Ja, Hong Kong! Je moet het gezien hebben! Net als dit schattige dorpje dat toch echt een stadje met hoogbouw is zeker... Nu ja, HK schijnt toch schreeuwend duur te zijn dus in het relaxte geval ga ik daar alleen maar slapen tot vertrek.

• 27 Oktober 2016 - 11:17

Chris:

Zo te lezen was het toch wel een speciale reis, met heel wat aparte belevenissen....
    Ik hoop dat jullie genoten hebben!
    Goede reis terug, en veilig thuuis! Knuffie

• 27 Oktober 2016 - 13:45

Truus:

idd, wat een afschuwelijk vertoning op die markt!
    ben blij dat 't hier anders is en hopelijk niet ttzt navolgbaar.....
    laat Hk maar voor wat 't is en rust lekker uit en ik duim voor een veilige vlucht terug.

liefs, xtr.

• 27 Oktober 2016 - 15:43

Richard:

De markt klinkt erg als Guangshou ( = Kanton ) . Yengshou was in ieder geval wel wat lievelijker.
    Guangshou is een miljoenenstad, dus ik denk dat je inderdaad Yengshou bedoeld, anders is stadje met hoogbouw wel een behoorlijke understatement.

Hong Kong is druk, ze rijden links en is allesbehalve Chinees : zeer westers, dikke Rolls Royces, dus je mist er vrij weinig aan. Victoria Peak uitzichtpunt is leuk, maar Kirsten en ik zijn toentertijd daarna maar naar het zwembad gegaan. Ook leuk, tussen alleen maar Chinezen.

Veilige terugvlucht, heb enorm genoten van je verhalen !

Groet,
    Richard.

• 27 Oktober 2016 - 23:48

Helga Ten Berge:

Liefelijk zou ik Yangshuo niet (meer) willen noemen, buiten het stadje wellicht nog. Jullie waren er 18 jaar geleden Richard? Iris 10 jaar geleden? Er heeft hier een enorme toeristificatie plaatsgevonden... De markt was niet groot, we hebben eerder een grotere gezien waar ze geen hondenvlees hadden. Of buiten het zicht.

Verslag uit: China, Yangshuo

Rondreis China

Via Abu Dhabi naar Beijing...en via Hongkong en Abu Dhabi weer terug. Het zal mij benieuwen! Überhaupt ben ik erg nieuwsgierig naar deze reis, en het land natuurlijk. Hoewel wij er al een paar dagen in hebben rondgelopen (en gefietst) tijdens onze Indochina reis.
Nu het gelukt is een visum te bemachtigen (wij zaten even in de piepzak wegens angstaanjagende berichten in media en een reisorganisatie die niet echt wist te geruststellen) is er nu geen ontkomen meer aan. Wij gaan weer eens op reis, en nu door China. Inclusief een cruise over de Yangzi, twee keer een nachttrein en nog een binnenlandse vlucht.

Of het mogelijk zal zijn om dit reisblog ter plaatste te posten blijft de vraag. Ik ben hoopvol, het staat in ieder geval niet op de lijst van geblokkeerde internetpagina's. Ik zal wel moeten afkicken van Facebook, dat is daar echt uit den boze. Ook Gmail wordt een probleem. Ze zijn er misschien nog niet achter dat Ziggo nu onderdeel is van een grote corp uit dat kapitalistische land dat ik nu maar niet bij naam zal noemen, Ziggo kwam nog wel door The Great Firewall of China.

Mocht iemand nog last minute tips hebben voor ons: welkom! Maar wel leuke tips graag, niet dat we niet moeten gaan of niet gecheckte spookverhalen over hond in het eten enzo.