Fietsjes. - Reisverslag uit Puhuangyu, China van Helga Berge - WaarBenJij.nu Fietsjes. - Reisverslag uit Puhuangyu, China van Helga Berge - WaarBenJij.nu

Fietsjes.

Door: Helga

Blijf op de hoogte en volg Helga

13 Oktober 2016 | China, Puhuangyu

Dat was een leuke ochtend fietsen door Beijing, door de huttongs wel te verstaan. De rest van de stad is te gevaarlijk. We hadden graag de saaie middag gisteren in het zomerpaleis van XiXi ingewisseld voor een middagje struinen door deze oude wijkjes. Relaxed en veel meer te zien.
Iris: yoghurt werd er nog wel verkocht maar ik heb het nergens gezien in aardewerken schaaltjes. Misschien een vreemde hygiëne maatregel of een tekort aan terracotta? Eindelijk de eerste Chinese katten gezien, uiteraard bij een boeddhistisch klooster. Wat ik dan weer gemist heb was eenvrouw met een tas voor en achter met daarin katten die door een venstertje naar buiten keken. Ik fietste voorop omdat ik het wel kom vinden met de gids. Deze zei bepaald onvriendelijke dingen over de grote M. Dat verbaasde me, maar hij gaf aan dat dit tegenwoordig onder vrienden wel kon. Gelukkig maar.
Toch vind ik het jammer dat niemand meer rondloopt in de bekende blauwe pakjes, had leukere plaatjes opgeleverd. Nu de Chinezen zelf hun kleren uit !ogen kiezen geven ze weinig blijk van gevoel voor stijl.

Straks vertrekken we naar het treinstation voor de nachtrit naar... Weet al niet meer. Voorlopig ff geen wifi. Hopelijk tot snel!

• 13 Oktober 2016 - 09:00

Michelle Ten Berge:

Wat zijn huttongs? En hoe gevaarlijk is de rest van de stad dan?
    Dat is natuurlijk altijd beetje nadeel van een groepsreis dat je niet helemaal zelf je tijd in kan delen. Hopelijk verder in de reis nog wat struin en shop tijd?
    Veel
    Plezier verder met veel katten rn lekker eten, niet per se tegelijkertijd. Xmi

• 13 Oktober 2016 - 11:25

Harro:

dag Helga! als jij weg bent uit Beijing kom ik daar aan. dat is nou jammer, had best grappig kunnen zijn elkaar weer eens te treffen. na hoeveel jaar? over die aardewerken schaaltjes met yoghurt: waarschijnlijk een vergissing: die hebben ze (nog steeds) in India - errug lekker. in Beijing hebben ze nep-porseleinen potjes in helder wit met blauwe opdruk (heb er eentje in de keukenkast met de tempel van de hemel er op. past naadloos tussen de nieuwe P-H Feek kopjes van Douwe E) maar ook daar lekkere yoghurt! doe Andre de groeten en nog veel plezier daar! H

• 13 Oktober 2016 - 23:52

Helga Ten Berge:

Huttongs zijn de oude huizen in de stad? Soort hofjes rondom een waterput. Nu niet meer in gebruik want allemaal droog, daardoor verzakt de stad ook en ontstaan van die zincholes waar hele auto's door verzwolgen worden. De rest van de stad is voornamelijk gevaarlijk wege s het verkeer. Maar...Google erop: wij kunnen dat niet ;-)

• 14 Oktober 2016 - 14:04

Laura Kat:

Yeeaahhh, de eerste katten zijn gespot!!!
    Hele fijne vakantie!

Groetjes, Laura

Tags: Huttongs

Verslag uit: China, Puhuangyu

Rondreis China

Via Abu Dhabi naar Beijing...en via Hongkong en Abu Dhabi weer terug. Het zal mij benieuwen! Überhaupt ben ik erg nieuwsgierig naar deze reis, en het land natuurlijk. Hoewel wij er al een paar dagen in hebben rondgelopen (en gefietst) tijdens onze Indochina reis.
Nu het gelukt is een visum te bemachtigen (wij zaten even in de piepzak wegens angstaanjagende berichten in media en een reisorganisatie die niet echt wist te geruststellen) is er nu geen ontkomen meer aan. Wij gaan weer eens op reis, en nu door China. Inclusief een cruise over de Yangzi, twee keer een nachttrein en nog een binnenlandse vlucht.

Of het mogelijk zal zijn om dit reisblog ter plaatste te posten blijft de vraag. Ik ben hoopvol, het staat in ieder geval niet op de lijst van geblokkeerde internetpagina's. Ik zal wel moeten afkicken van Facebook, dat is daar echt uit den boze. Ook Gmail wordt een probleem. Ze zijn er misschien nog niet achter dat Ziggo nu onderdeel is van een grote corp uit dat kapitalistische land dat ik nu maar niet bij naam zal noemen, Ziggo kwam nog wel door The Great Firewall of China.

Mocht iemand nog last minute tips hebben voor ons: welkom! Maar wel leuke tips graag, niet dat we niet moeten gaan of niet gecheckte spookverhalen over hond in het eten enzo.