Bijna is het zover! - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Helga Berge - WaarBenJij.nu Bijna is het zover! - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Helga Berge - WaarBenJij.nu

Bijna is het zover!

Door: Helga

Blijf op de hoogte en volg Helga

29 September 2013 | Nederland, Amsterdam

André weet me toch steeds te verrassen met een bestemming waar ik geen nee tegen kan zeggen, dit keer is het Japan geworden. De eerste verre reis waar geen vaccinaties, malariapillen of waarschuwingen voor onveiligheid aan te pas komen. Japan is uiterst hygiënisch en veilig. Nee, we komen niet in de buurt van Fukishima. Wel in Nagasaki, ik weet niet hoeveel straling er nog over is na WO 2. We starten in Tokio en reizen via midden en westkant naar beneden.

We zijn erg benieuwd hoe we deze reis zullen ervaren. Van de hightech in de grote steden tot aan een boeddhistisch klooster, de natuur, de cultuur en ook overblijfselen van de Nederlandse handelsbetrekkingen uit de VOC tijd (?)
Ik heb een taalboekje Japans voor op reis gekocht maar dit zal een van de weinige reizen worden waarbij ik geen gebruik kan maken van mijn taalgevoel. (Heb deze zin nu al 3 x aangepast, schaam, wat nou taalgevoel ;-). Wat ik bedoel te zeggen...meestal heb ik in een land waar de taal geschreven wordt in ons schrift weinig moeite om snel te begrijpen waar iets over gaat door aanduidingen en situaties te vergelijken. Ooit hadden we een meisje in de groep die bij elke gezamenlijke maaltijd vroeg wat "pollo" was. Tot aan de laatste keer toe. En nee, ze had geen humor)
Ik verheug me op het Japanse eten en iets minder op harde tatami matjes om op te slapen.

In de hoop op veel free wifi en dat André zijn Ipad meeneemt ga ik ervan uit jullie verslag te doen ter plekke.

Sajonara!

  • 29 September 2013 - 23:06

    Michelle:

    Ooooh Japan!
    Daar wil ik ook nog wel eens heen. Spannend hoor. Wat betekent Sajonara eigenlijk?

  • 29 September 2013 - 23:10

    Truus:

    lieve helga $ andré,

    het klinkt al heel fantastisch!
    ga beiden maar ontzettend genieten en dat slapen zal toch niet overal zo spartaans zijn?

    xxtruus

  • 29 September 2013 - 23:14

    Helga Ten Berge:

    Sajonara= tot ziens. Dat stond heel handig aan de buitenkant van het boekje ;-) Net als andere handige zinnen als: waar is het toilet? (terwijl ik toch geleerd heb om het over WC te hebben), hoeveel kost dit, het eten is heerlijk, ja, nee, sorry en misschien.

    Ter plekke sla ik het boekje open en mijn oog valt op: "Je bent een lieve jongen/meid" hmmm...waarom juist daar?Vlak daaronder, voor als jij nog eens een zwangere Japanse hebt: Wat een lief kindje!: nante kawaj-ie aka-tsjan desjoo! En daarna: U danst heel goed!. In de sectie ontmoetingen. Het lijkt mij verstandig dit boekje niet mee te nemen mochten wij nog eens een sake-bar bezoeken en al te vrolijk worden.

  • 29 September 2013 - 23:19

    Nes:

    Ohhh, ik ben toch zo ontzettend benieuwd!!! Kan niet wachten tot je eerste verslag

  • 29 September 2013 - 23:21

    Nes:

    Tanoshin de kite ne! :-)

  • 30 September 2013 - 01:14

    Carlien:

    Klinkt goed! Heel veel plezier en stop die I-Pad gewoon in zijn tas :)

  • 30 September 2013 - 08:09

    Richard En Kirsten:

    Wow, Japan staat ook al een tijdje op onze lijst, moet alleen schreeuwend duur zijn. We zijn reuze benieuwd naar je bevindingen ! Ga je met Djoser ? Wij zullen, vanuit een rondreis door Marokko, aan jullie denken ;) Groetjes,
    Richard en Kirsten.

  • 30 September 2013 - 10:15

    Helga Ten Berge:

    Nes: wat schrijf jij nu weer...;-) Richard en Kirsten: DUUR...dat zou best kunnen. Inderdaad met Djoser. Jullie ook? Ik wilde namelijk naar Marokko, André wilde niet.

  • 30 September 2013 - 12:42

    Edith:

    Hi lieverds,

    Klinkt goed! Hele fijn vakantie!

    XXX Edith

  • 30 September 2013 - 12:45

    Inge En Nico:

    Wat klinkt dat goed! Ben positief jaloers, ga er lekker van genieten...groet voor Andre...

  • 30 September 2013 - 14:35

    Richard:

    Ja, Japan is duur voor ons, jullie lachen om die bedragen ;) Nee, is gekkigheid, maar heb begrepen dat Japan duur is. Maar goed, je gaat ook niet elke week. En Andre bezuinigd dan maar op z'n bier-budget. Is dat geen strak plan ?

    Jammer, had leuk geweest als jullie in onze groep hadden gezeten. Maar ik weet voor 100% zeker dat er voor mij geen 2e keer komt. Volgend jaar misschien Equador/Galapogos, ook met Djoser. Colombia trekt ook. Eind januari 2014 maar weer naar de open dagen in Leiden. Net uit Indonesie was daar ook weer, de kleine Sunda-eilanden trekken ook.......Jullie kregen nog de groeten van hem, leuke reisleider !

  • 30 September 2013 - 15:49

    Helga Ten Berge:

    Wij lachen om die bedragen als een boer met kiespijn, vooral André ;-) Geld is een middel, ik heb er inderdaad niet te weinig van om van te kunnen leven en ook nog eens dit soort reizen te kunnen maken. Als ik volgend jaar wegens omstandigheden alleen nog maar een treinreisje naar Groningen kan betalen is dat ook goed hoor. Hoef ik me ook niet zo voor te bereiden. Reizen...het is leuk, maar dat gedoe vooraf vind ik maar niets. En de hele week voorafgaand dromen over gemiste vliegtuigen, kwijtgeraakte bagage. Een gruwel!
    A wil ook erg graag naar de Galapagos! Bewerk hem maar achter mijn rug om. (is trouwens ook erg duur...) Hebben ze er bier? Zouden ze in Japan wel bier hebben ;-) ?!?!??

Tags: inpakken

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Amsterdam

Helga

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 638
Totaal aantal bezoekers 127649

Voorgaande reizen:

27 Oktober 2018 - 19 November 2018

Afrika 2018

01 Oktober 2017 - 24 Oktober 2017

Thailand en Laos

09 Oktober 2016 - 30 Oktober 2016

Rondreis China

26 Oktober 2015 - 15 November 2015

Myanmar 2015

27 Oktober 2014 - 16 November 2014

Cuba rondreis met Sawadee

06 Mei 2014 - 16 Mei 2014

Lesbos

24 Januari 2014 - 01 Februari 2014

Kaprun

05 Oktober 2013 - 26 Oktober 2013

Japan

10 Juni 2013 - 24 Juni 2013

Zakynthos 2013

29 September 2012 - 21 Oktober 2012

rondreis Kenia,Tanzania en Zanzibar.

26 Februari 2012 - 15 Maart 2012

Bonaire, Curacao en Aruba

18 Juni 2011 - 02 Juli 2011

Zakynthos 2011

10 September 2010 - 01 Oktober 2010

Turkije 2010

20 September 2009 - 17 Oktober 2009

Indonesie 2009

20 September 2008 - 16 Oktober 2008

Indochina 2008

Landen bezocht: