Buy me madaaaaaam! - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Helga Berge - WaarBenJij.nu Buy me madaaaaaam! - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Helga Berge - WaarBenJij.nu

Buy me madaaaaaam!

Door: Helga

Blijf op de hoogte en volg Helga

14 Oktober 2008 | Cambodja, Khett Siem Reab

Buy from me madaaaaam! Buy necklace, musical intrument, postcard, lelijk armbandje, book, map, flute, cold drink, pineapple. Sir, you need beer !? Sir, madaaam, tuktuk. En dit elke 5 seconden. Het begon al bij aankomst op de luchthaven van Phnom Penh waar de politie mensen wegduwde die erop stonden onze tas in de bus te dragen. Toen we hotel bereikt hadden besloten we even bij te komen met een broodje tonijn. Wachtend op het broodje nog diverse bedelaars en verkopers weg gejaagd. En toen zaten er sardines in tomatensaus op het broodje wat bij navraag "Asian Tuna" zou zijn. Sure...
Onze eerste indruk van Cambodja was niet zo positief.

Phnom Penh heeft vele wat's (boedistische tempels) en een koninklijk paleis dat we bezocht hebben. Regelmatig liepen we kokhalzend over straat wegens de bergen rottend vuilnis die overal liggen. Ook heerst er een chronisch gebrek aan katten.

Wel was ik erg onder de indruk van het bezoek aan het genocide museum en daarna de killing fields. Het museum is gevestigd in de school waar de rode khmer mensen gevangen hield en (dood)martelde). School was toch niet nodig omdat de klasse van intellectuelen formeel niet meer bestond tijdens de heerschappij van Pol Pot.
Bizar waren de bordjes met daarop een lachende man met een rode streep er doorheen die bij de martelkamers hingen. A.u.b niet lachen. Ik heb er geen moment behoefte aan gehad.
Toen de Vietnamezen de boel hier bevrijdden troffen ze de laatste doodgemartelde gevangenen aan, vastgebonden op bedden zonder matras. De foto's hiervan hangen bij de bedden. Duidelijker dan deze naakte waarheid kan bijna niet.
Er zijn cellenblokken waar gevangen net gestrekt in kunnen liggen. Een oud gevangene die het wel heeft overleefd heeft tekeningen gemaakt van de martelpraktijken. In de film die vertoont werd zie je hem met een ex gevangenbewaarder praten over de pratijken, navragen of het klopt hoe hij het heeft getekend. Wederom: je kunt het zo gek niet bedenken of mensen doen het elkaar aan.

We zijn nu in Siem Reap, de uitvalsbasis naar o.a. Ankor Wat. Dit enorme complex hebben we gisteren bezocht met een privé tuktuk rijder. Het is veel, veel is mooi, maar wij vonden 1 dag wel genoeg.
Vandaag zijn we gaan fietsen in de omgeving. Het is nog steeds bloedheet, en het viel me zwaar. André is erg teleurgesteld dat ik 's middags de nogmaals 12 km heen, en weer terug, voortijdig wilde afbreken. Ik voelde de zon zo erg op m'n huid branden en het aanbrengen van nog een laag factor 50 deed gewoon pijn. Ook was ik fietsend niet echt meer vooruit te branden ondanks dat André besloot me te gaan duwen.

Vanavond een afscheidsetentje met de groep en morgenmiddag naar het vliegveld voor de lange vlucht naar huis. Ik heb er zin in jullie allemaal weer te zien!

Kusjes, H.

  • 14 Oktober 2008 - 11:12

    Guido:

    Een goede en voorspoedige reis gewenst van Ilse, Margotje, Fleurtje en van mij!

  • 14 Oktober 2008 - 14:02

    Barbara Boulengier:

    Hoi Helga,
    Nou ik heb de verhalen gelezen en jullie hebben het af en toe wel zwaar gehad he ? Maar ik denk dat je terug kunt kijken op een heerlijke vakantie waarin je weer heel veel indrukken hebt opgedaan.
    Goede reis terug en sterkte daarbij.
    Groetjes Barbara

  • 14 Oktober 2008 - 16:48

    Wickie En Zwelgje:

    prrrrrrrrrrrrrr, prrrrrrrrrrrrrrrr, prrrrrrrr

    miauw, miauw

  • 14 Oktober 2008 - 17:22

    Rob Van Houten:

    Welkom thuis! En volgende keer gewoon naar Limburg!

  • 15 Oktober 2008 - 06:33

    Hester :):

    Een hele fijne reis terug en tot mailens.

    Liefs van, Hester :)

  • 15 Oktober 2008 - 16:12

    Chris:

    Is dit het einde? Dat doet de deur dicht
    Er zijn geen woorden voor
    Ja dat is tralalalalala
    Ja dat is tralalalalala

    Dit is het einde, dat doet de deur dicht
    Er zijn geen woorden voor
    Ja dat is tralalalalala
    Ja dat is tralalalalala

    jammer hoor .......ik vond de avontuurlijke verhalen heerlijk om te lezen.

    tot snel!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Helga

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 442
Totaal aantal bezoekers 127137

Voorgaande reizen:

27 Oktober 2018 - 19 November 2018

Afrika 2018

01 Oktober 2017 - 24 Oktober 2017

Thailand en Laos

09 Oktober 2016 - 30 Oktober 2016

Rondreis China

26 Oktober 2015 - 15 November 2015

Myanmar 2015

27 Oktober 2014 - 16 November 2014

Cuba rondreis met Sawadee

06 Mei 2014 - 16 Mei 2014

Lesbos

24 Januari 2014 - 01 Februari 2014

Kaprun

05 Oktober 2013 - 26 Oktober 2013

Japan

10 Juni 2013 - 24 Juni 2013

Zakynthos 2013

29 September 2012 - 21 Oktober 2012

rondreis Kenia,Tanzania en Zanzibar.

26 Februari 2012 - 15 Maart 2012

Bonaire, Curacao en Aruba

18 Juni 2011 - 02 Juli 2011

Zakynthos 2011

10 September 2010 - 01 Oktober 2010

Turkije 2010

20 September 2009 - 17 Oktober 2009

Indonesie 2009

20 September 2008 - 16 Oktober 2008

Indochina 2008

Landen bezocht: