Wat anders is in Japan - Reisverslag uit Matsumoto, Japan van Helga Berge - WaarBenJij.nu Wat anders is in Japan - Reisverslag uit Matsumoto, Japan van Helga Berge - WaarBenJij.nu

Wat anders is in Japan

Door: Helga

Blijf op de hoogte en volg Helga

10 Oktober 2013 | Japan, Matsumoto

Vandaag vanuit Tokyo richting Matsumoto gereisd met de bus. Ze hebben het hier over de Japanse Alpen en er zijn inderdaad bergen. In deze plaats is een kasteel dat we bezocht hebben. Het was best mooi maar ik ben moe en echt spectaculair vond ik het niet. Ik heb vooral nogal pijn in mijn voeten, met name de linker.

Onderweg denk ik steeds aan wat ik "vreemd" vind hier. Hoewel ik me hier zoals eerder geschreven eigenlijk nogal thuis voel zijn er uiteraard verschillen met Nederland. Niet echt vervelende verschillen.
Ook in een wereldstad als Tokyo is het relatief rustig op straat. Men loopt niet te gillen en te schreeuwen en het getetter in mobiele telefoons in het openbaar vervoer komt niet voor. Wel zit een ieder, ook oude dametjes, met een elektronisch apparaat voor zich. Nu ja, je ziet mensen ook wel papieren boeken lezen.
Het wachten voor een stoplicht bij een zebrapad duurt lang. Als je mag hoor je meestal een soort gepiep alsof er een vogeltje uit het nest is gevallen (goed gevonden omschrijving van André) of soms een heel muziekje dat stopt als het weer rood is. Dit soort geluidjes, alsmede het in zachte stem omroepen van onverstaanbare mededelingen (in de metro en trein vaak ook in het Engels) komt een beetje over alsof je in een science fiction film zit waar iedereen brainwashed keurig doet wat opgedragen is. Ook heb ik het idee dat er her en der kunstmatige luchten verspreid worden, ook buiten. Dan ruik je opeens een hele milde bloemenlucht zonder dat je bloemen ziet. Gelukkig reageer ik er vooralsnog niet allergisch op. Misschien is het onderdeel van het plan de bevolking lief en gehoorzaam te houden.
In winkels en restaurants word je bijna kruiperig bedankt voor je aanschaf. Het personeel buigt zich een ongeluk. Ik buig keurig terug maar het is me beginnen op te vallen dat Japanners zelf dit niet doen. In supermarkten kun je van alles kopen om zo op te eten en meestal is er ook nog plek om te zitten en het op te eten. Wordt ook niet vreemd gevonden dat je her en der wat koopt en dat daar op gaat eten. En dan kom je in je hotelkamer en probeert wat te zappen...krijg je een voorproefje (want betaal tv) van keiharde porno...is wel ff schrikken ;-)

Ben erg benieuwd naar hoe het morgen zal zijn. We reizen door naar Takayama waar we voor het eerst gaan overnachten in een typisch Japans hotel. We gaan daar ook Japans gourmetten (teppanjaki toch?) en moeten daarvoor in kimono en speciale slippers verschijnen. Deze liggen voor ons klaar. 's Morgens ga ik Japans ontbijten, A vond het toch te griezelig toen hij hoorde dat er vis bij zit.

Het is de vraag of de groep morgen nog compleet zal zijn. Een man, een apotheker, voelde zich niet goed. Jonge vent nog, maar hij dacht aan hartproblemen en wilde eigenlijk zo snel mogelijk naar huis. Hij is even gezien door een arts in het vorige hotel en hier in Matsumoto naar het ziekenhuis geweest. Ik sprak zijn vriend tijdens de koffiestop en die gaf aan dat ze toch liever terug gaan naar Nederland. Jammer. De medische zorg is hier volgens mij prima en als je er toch bent...
Zelf heb ik alleen enorme pijn in mijn voeten. Waarschijnlijk toch enigszins overbelast door het vele lopen door Tokio. Ik ben het laatste stukje nu naar het hotel gestrompeld. Ook heb ik gruwelijk jeukende muggenbulten waar ik niets voor mee had. Vandaag in een soort apotheek drogist iets gehaald door het geluid van een mug na te doen, bulten te laten zien en eraan te krabben. A vond het nodig het woord mosquito te uiten maar ik vond mijn methode wel efficiënt genoeg. Wat me verkocht is...geen idee. Er staat alleen Japans op. Verder een plaatje van twee ijsberen (het koelt inderdaad goed) en een tekening van een bult met volgens mij een schematische weergave van het vrijkomen van histamine. Het zal naast menthol wel een antihistaminicum bevatten. En wie weet nog een hoop rotzooi, maar het werkt geweldig dus het kan me niet schelen.

Nu ga ik me tegoed doen aan de supermarkt sashimi, fruitsalade en stokbrood. Daarna vroeg slapen in de hoop dat voeten als door een wonder herstellen. Kan arnica gel ook al niet vinden.

• 10 Oktober 2013 - 14:44

Truus:

lieve helga,

ik heb oprecht medelijden met je voetjes en je moet nog wel even.....
    misschien helpt de muggenzalf(?) ook voor de voetzolen??

zoals je e.e.a. beschrjft lijkt het me behoorlijk relaxed daar; krijg er bijna zin in!

liefs, xxtr.

• 11 Oktober 2013 - 01:32

Helga Ten Berge:

Pijn nog niet minder... Heb gelezen dat je er fietsen kunt huren, dat moet dan maar want zelfs de twee stappen naar badkamer zijn pijnlijk. Ff de ibuprofen uit koffer halen, die reist namelijk door naar Kyoto en wij zijn eerst een nacht elders.
    A zat hier in alle vroegte nog wat overgebleven sashimi (rauwe vis, tonijn zalm makreel?) op te eten dus waarom hij nou geen Japans ontbijt aandurft?