Rare hapjes, harde matjes - Reisverslag uit Kyoto, Japan van Helga Berge - WaarBenJij.nu Rare hapjes, harde matjes - Reisverslag uit Kyoto, Japan van Helga Berge - WaarBenJij.nu

Rare hapjes, harde matjes

Door: Helga

Blijf op de hoogte en volg Helga

12 Oktober 2013 | Japan, Kyoto

Van Matsumoto per bus naar Takayama en vandaag per bergboemel en kogeltrein (nu ja, ze hebben meer een soort van slangenkop vind ik) naar Kyoto.

Takayama is een soort openluchtmuseum, misschien vergelijkbaar met de Zaanse schans, voor oude Japanse huisjes. Er was ook een echt openluchtmuseum dat we op dag van aankomst niet konden vinden en de dag erna begrepen we dat we er ook niet naar hoefden te zoeken.
Na aankomst in Takayama eerst op zoek gegaan naar iets te eten. Dat vonden we in een kom noodlesoep met daarop plakjes rundvlees (misschien van de geknuffelde koeien, het was erg mals en goed dooraderd) met los daarnaast een zacht gekookt ei. Het durp eens rondgelopen, tempeltjes, houten huisjes, nou..Het was prachtig!

Terug in het hotel onze suite bekeken en goedgekeurd. Samen hadden we een ruime kamer met eigen bad/douche en WC. Zelfs een soort serre met daar ook de koelkast. Twee tatamimatten met futons, een lage tafel met de benodigdheden voor een nep Japanse theeceremonie, koekjes en een asbak. In de kast troffen we onze huiskimono's aan, deze hadden we nodig voor het eten.

We aten deze keer in het hotel omdat ons een Japanse BBQ beloofd was. De keuze bestond uit vis of vlees. Ze hadden ook best vegetarisch kunnen aanbieden, er zat sowieso genoeg groente bij. In het midden van de tafel ging een fikse gasbrander aan onder een gietijzeren constructie. In het midden een bak voor heet water waar de groente in moest, eronder iets waar je het vlees of de vis op kon bakken. Lachen, gieren, brullen. Met name om Remco die bijna niets lust. Ik zo weer een extra portie sashimi gekregen. En van Sylvia de brandewijn. Qua Japans eten ken ik voornamelijk sushi maar zo spannend is het allemaal niet. Gewoon proeven. Er zat iets bij dat eruit zag als een bakje met gluton...en zo smaakte het ook. Onderin nog wat ongepelde garnalen, die wel maar het stijfsel niet weg gekregen. Al met al prima gegeten, maar als het niet zo grappig was om alle groepsgenoten in een kimono te zien hadden we beter in het stadje kunnen gaan eten.
De volgende ochtend, vanmorgen dus, mezelf onderworpen aan het Japanse ontbijt. André nam het westerse want hoopte op een lekker gebakken eitje. Of dan toch op z'n minst een gekookt of een omelet. Zijn ontbijt was nogal een teleurstelling. Het mijne was eeehhhh...voedzaam? Het bevatte in ieder geval een ei in een bakje met vloeistof. Ik vond het wel lekker over het geheel genomen, maar ben dan ook dol op het uitproberen van nieuwe smaken.
Na het ontbijt stadje in gelopen naar de ochtendmarkt. Hier werd van alles aangeboden om te proeven dus wat we tekort kwamen aan eten hier aangevuld. Ook heb ik hier mijn eerste souvenirs gekocht.

Om half 1 de boemeltrein richting Kyoto. Deze rit van 2,5 uur was een belevenis. We zaten voorin en je hebt dan direct zicht op de machinist. De omgeving was prachtig, stel je een treinrit door de Alpen voor. In Nagoya overgestapt op de Shinkansen naar Kyoto waar we een half uur later aankwamen.

Best moe zijn we snel wat gaan eten en via Franse bakker, supermarkt en koffiestop naar hotel teruggegaan. Zo kunnen we vanavond rustig aan doen en hoeven we zelfs voor het ontbijt het hotel niet uit. Morgenochtend staat de filosofenwandeling op het programma. Het schijnt dat langs de route met veel tempels mensen mijmerend plachten te lopen, niet dat er allemaal filosofen geëerd of begraven liggen ofzo.

Update:
Twee groepsgenoten zijn terug naar Nederland. Marcel (de apotheker) en zijn vriend Frank. Bij onderzoek in het ziekenhuis bleek Marcel (voor zover ik begreep tot ieders verbazing, vooral de artsen) een aangeboren hartafwijking te hebben. Dit was niet levensbedreigend maar ze voelden zich er toch prettiger bij om naar huis te gaan vooral omdat Marcel toch al een tijd vage klachten had gehad. Les die hieruit te trekken valt: sluit een reisverzekering af. Zij hadden alleen een annuleringsverzekering. Die dekt de repatriëringskosten niet...

Andere vreemde zaken in Japan:
De WC's. Voorverwarmde bril, sproeier voor na de grote boodschap, bidetfunctie etc... Moet er nog een foto van maken. André wil in ieder geval zo'n WC in huis. Zelf zou ik liever gaan voor een variant met een losse handdouche omdat ik die voorgeprogrammeerde waterstraaltjes niet altijd eeeeh...hun doel vind bereiken ;-)

• 12 Oktober 2013 - 14:41

Bas:

De Japanse toilet-technologie is legendarisch.
    Kan me goed voorstellen dat Dré er een wil :)

• 12 Oktober 2013 - 20:58

Truus:

ik vind de verhalen nog steeds spannend en die toilet is zéker wat voor a.
    voor de afgehaakte mannen vind ik het zielig om terug te moeten en ook nog hun centjes kwijt....
    een doorlopende reis- en annuleringsverzekerin hoeft niet duur te zijn en je vergeet hetniet,want je krijgt 't jaarlijks automatisch weer aangeboden; verkeerd soort zuinigheid!

op de bedden ben ik niet jaloers; in lausanne waren er ook twee en ik was blij dat mie er na 2 nachten op ging slapen en ik het "normale " bed kreeg....

ga door met de verhalen en geniet van al het nieuwe

xxtr

• 12 Oktober 2013 - 23:23

Michelle Ten Berge:

dag lieve schat,

ik liep en beetje achter met lezen, vandaar nog geen reacties van zusbi. fijn om te lezen dat het goed gaat en er veel te zien, doen en proeven valt :-).
    wat is er mis met gewoon een kannetje water bij het toilet zetten trouwens, hahaha.
    ik hoorde net op het nieuws dat er een orkaan onderweg is naar Tokyo, dus ik hoop maar dat jullie daar nu weer beetje uit de buurt zijn?
    anders scheelt het ook weer repatrieringskosten mochten jullie ook niet verzekerd zijn....
    ;-)
    flauwe zussenhumor!
    geniet ze, dikke kussen, zorg goed voor je voetjes en muggenbulten,

xxxMichelle

• 13 Oktober 2013 - 00:31

Helga:

Tokyo ligt alweer ettelijke 100den km's achter ons? Nu in Kyoto en op een normaal bed. Over twee dagen weer op futon in tempelherberg. Valt reuze mee hoor. Andre had vooral moeite met zijn lengte. Drie deukjes in zijn hoofd van diverse balken waar hij zijn kop aan stootte ;-)

• 13 Oktober 2013 - 01:55

Nes:

Heb onwijs trek gekregen van je verhalen... Sashimi, sashimi, Frans bakkertje ;-) mjummie.

Ben nu best nieuwsgierig naar de toiletten daar hihi.

Kussen

• 14 Oktober 2013 - 12:26

Rick:

Als je bijna niets lust kun je beter niet zo exotisch op vakantie, dacht ik. Broodje kroket bij de Hollandse hoek in Hersonissos. Die remco houdt ervan zichzelf te kwellen?