Mjammie! - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Helga Berge - WaarBenJij.nu Mjammie! - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Helga Berge - WaarBenJij.nu

Mjammie!

Door: Helga

Blijf op de hoogte en volg Helga

06 Oktober 2008 | Laos, Luang Prabang

Gisteren aangekomen in Luang Prabang na wederom een geweldige busreis van 11 uur. En dan zat het nog mee ook, er waren maar op een paar plaatsen stukken van de weg naar beneden gestort.

Hier in LP is het backpackers paradise. Op de markt laven wij ons aan de fruitshakes (beker gemengd fruit uitkiezen, en dat gaat dan de blender in met ijs, suikerstroop, melk, en cocosmelk) en stillen we de bijna niet meer voorkomende trek met baquettes. (met wat je er maar op wilt. In ons geval meestal kip of tonijn met mayo, sla, komkommer, uit, tomaat... Maar je kunt ook voor Nutella of jam gaan). En dat voor prijzen waar je nog wel even een extra rondje van kunt geven.
De avondmarkt wordt ons souvernirverzamelpunt. Veel, eindelijk goede kwaliteit, en leuke dingen die je ook echt durft weg te geven. Tot nu toe kwamen we zoveel lelijke sjit tegen, die weliswaar goedkoop, maar ook aan de vaagste naarste kennissen niet schenkbaar was.

Vandaag hebben we twee tempels gedaan. De eerste had 2 rode katers. Een daarvan was erg aaibaar, de ander liep met de staart van een hagedisje uit z'n bekje dus die maar met rust gelaten. De andere tempel was een aardige klim, maar gelukkig lag er bovenop ook een kat. André vraagt zich af of ik nou echt elke kat moet aaien. Het antwoord daarop is ja. En dan kijk ik ook nog regelmatig naar de foto van Wickie en Zwelgje die gelukkig nog op de camera zit. Laatst heb ik van ze gedroomd. Ze waren allebij veel te groot geworden. Anne: geef ze maar wat minder te eten ;-).
Daarnaast hebben we ook nog het nationaal museum bezocht. Het voormalig paleis van de koning van Laos die spoorloos verdwenen is (goelag archipel, cursus communistisch besturen of ander oord). Er waren daar geen katten dus ik zal er weinig woorden aan vuil maken.

Ik was nog helemaal vergeten te schrijven over onze ervaringen met de vlucht van Kunming naar Jinghong met "Lucky Air". Bij de controle moest ik uitleggen wat mijn achternaam was, en werd mijn aansteker ingenomen. André's beide aanstekers werden ingenomen. Die was even goed zuur! Mijn tweede aansteker was kennelijk niet opgevallen in mijn tas. Waarschijnlijk door het feit dat een paar Chinezen na mij helemaal over de rooie gingen over een soort puddinkje dat ze moesten inleveren. Een ieder weet toch hoe gevaarlijk puddinkjes zijn? Daar kun je een stewardes mee doodgooien ofzo.
Anyway, ik denk dat ik de verklaring heb voor het feit dat we bij aankomst voor 10 ct een heleboel aanstekers konden kopen.

Morgen gaan we het obligate bootreisje over de Mekong maken en wat grotten bezoeken. Spannend, want we moeten een zaklantaarn mee. Dat was gisteren trouwens ook handig. Wij stonden onder de douche toen de stroom uitviel. Gelukkig wel al afgespoeld. Op de tast handdoek gevonden, zaklantaarn opgegraven uit rugzak, batterijen uit tas, erin geworsteld, nog een keer omgedraaid want deed niets. Toen kon ik A uit de badkamer bevrijden want die kon de deur niet vinden, hahaha...

• 06 Oktober 2008 - 10:37

Guido:

Reizen is afzien zeker in dit soort landen is het niet? Wij zijn dit weekend naar België geweest in een hotel met zwembad en sauna deze hadden wij helemaal voor onszelf gezien het geringe aantal hotelklanten. We hebben ons hier culinair laten verwennen en daar kunnen ook wij wat van maar dan zonder geklaag :), let maar op:
    Taartje van yellow-fine tonijn, gelei van komkommer, crème van avocado, spiesje met gebakken oester en wolkje van kuma-tomaat.
    Gegrilde zeebaars met chorizo-olie, auberginekaviaar en gemarineerde venkel.
    Borst van wilde eend met zachte pepersaus, afgewerkt met ganzenlever.
    Dessertbord.
    Dit culinaire hoogstandje werd met de nodige glazen heerlijke wijn in een aparte open ruimte voor ons tweeën geserveerd. Wij zaten dan ook hier heerlijke vrij en gezellig te tafelen met zijn tweeën. Het boeren, kwatten, roggelen, voordingen en wat al niet meer wat jullie ondergaan is dan voor ons bespaard gebleven. Na twee uur tafelen rolde wij om 11,30 uur ons bed in om ‘s morgens ons tegoed te doen aan een zeer uitgebreid ontbijt en op de terugweg via het nieuwe Hotel Houten waar wij na een heerlijke lunch huiswaard keerde. Nu zijn wij weer aan het werk, wat wel zo plezierig is na al dat buiken of heet dat afzien?

• 06 Oktober 2008 - 11:54

Truus:

lieve kinders,

het klinkt allemaal weer geweldig wat jullie zien en meemaken.
    helga, ik zou ook net als jij alle katten willen aaien, dus blijf gewoon doen.
    i.t.t. alle eetverhalen heb ik vorige week 2 x eters gehad en ze uitgebreid culinair bediend; zo a/d andere kant vind ik zelf heel leuk en vooral ala alles lukt!
    verder weinig nieuws uit ons regelmatig regenend ned.
    maak er nog wat moois van en tot gauw....
    kuzzzzen

• 06 Oktober 2008 - 22:09

Anne:

Minder eten en dan nog meer nachtrust riskeren.... Mooi niet :p

Met je poezenbeesten gaat het goed hoor. Ze zijn lekker druk, maar ook erg lief op z´n tijd. Wickie is de brutaalste van de twee, Zwelgje de wat rustigere, afwachtende lieverd. Je zou denken dat de geslachten anders zijn, maar toch niet geloof ik. Ik heb net opgepast, bij kinderen, in een huis waar twee katten waren die een maand ouder waren, twee keer zo groot meteen. Zwelgje is nu mijn tas uitgebreid aan het besnuffelen, want ja, het ruikt ineens raar........

Hoop dat ze zich vanacht een beetje gedragen, want opsluiten heeft geen zin met het aantal keren dat ik naar de wc moet ´s nachts.....;)

• 07 Oktober 2008 - 16:22

Michelle:

ik denk dat ik al weet wat jij op de avondmarkt hebt ingeslagen :-) LOL.
    xmi