Poe he, heet hier! - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Helga Berge - WaarBenJij.nu Poe he, heet hier! - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Helga Berge - WaarBenJij.nu

Poe he, heet hier!

Door: Helga

Blijf op de hoogte en volg Helga

04 Oktober 2008 | Laos, Vientiane

Vandaag aangekomen in Laos. Ik typ dit op een toetsenbord waar niet ale letters leesbaar van zijn, en blind typen gaat maar zo zo. Excuus daarvoor, nooit cursus in gehad.

Waar was ik gebleven? In China, zie ook vorige stukje.
Na het stenen woud zijn we naar Kunming gegaan. Een vrij grote stad. Je kunt merken dat de Chinezen met de vaart der volkeren bezig zijn. Zo zijn er straten waar alleen maar mobiele telefoonwinkels zijn. Dus een stuk of 20 op een rij. Bizar! Maar alles is wel behoorlijk goedkoop, we moeten echt moeite doen om van ons geld af te komen. En dan zijn we af en toe ook nog blij dat we ergens eem flesje cola voor 20 ct goedkoper kunnen vinden ;-) Amdré was zeer geshockeerd dat ik een ginger cappucino van 3euro50 waagde te bestellen. Had ik gewoon zin in, neem ik daarna wel weer een cola van 30 ct hoor.
Het was in China toevallig Golden week, een nationale feestweek. (Jaarlijkse vakantie?) Aanleiding voor de bevolking om het plaatselijke park in te trekken en hun kunsten te laten zien. Zo stonden er mensen klassieke chimeze muziek ten gehore te brengen, maar stonden ze ook masaal te dansen op een soort chinese hiphop. En dan voornamelijk de ouderen.

Met onze normen van beschaving hebben ze minder te schaften. Rochelen, smakken, voordringen, heel leuk allemaal. We wilden gister een fles water kopen, naar de verkoopster had het te druk met ruzie maken met haar man, dus ze liet ons gewoon staan. De zaken gaan zeker erg goed? Toen ik met nog zeker 5 andere vrouwen stond te wachten tot er een WC vrijkwam wou de laatst aangekomene de wc die vrijkwam induiken. Ik hield haar tegen, wees op de overige wachtenden, en ze keek me oprecht niet begrijpend aan en moest lachen. Go with the flow, maar niet deze Helga. Ik moest ook wel erg nodig, dus drong ik zelf maar voor. De WC's in China zijn trouwens een waar genot. Zo'm fijn gat in de vloer een een laag pis eromheen. We hebben het overleefd denk ik dan maar weer.

Na Kunming zijn we naar Jinhomg gevlogen. Waarom? We hebben er wel heerlijk gefietst in de omgeving, en ook een stuk door de modder geploegd omdat André beweerde een echt dorp gevonden te hebben. Uiteraard kwamen we er later achter dat we er ook over een droge weg hadden kunnen komen, maar zo heeft A ook weer z'n verzetje gehad. ' s Avonds zijn we naar een dans, zang en fashion show geweest. Dit was echt heel erg mooi! Zoveel mooie kostuums, akrobatiek, waterballet. Ik heb de video CD gekocht, dus wie het ook wil zien?Soort cirque du soleil, maar dan anders. Van tevoren werd het vergeleken met wat er te zien was bij de opening van de Olympische spelen. Het was in ieder geval fantastisch.

Vamochtend zijn we weer heel vroeg vertrokken maar Laos. Twee dagen veel te weinig geslapen, en nu in de stikhitte wakker zien te blijven. A ligt in de guesthouse. Hij zei alleen mog maar: ik slapen, moet slapen. Nu ja, dan maar alleen de hitte in. Eigenlijk heeft ie gelijk ook. Aan de andere kant, morgen vertrekken we weer om 7 uur voor Luang Prabang. Ik ga liever vanavond vroeg naar bed.

Hoop jullie later op een beter toetsenbord te kunnen berichten. Ik raak er nogal uitgeput van.

Kuzz!

• 04 Oktober 2008 - 13:17

Francis:

Het is allemaal ontzettend avontuurlijk wat ik allemaal lees. Jullie hebben al een heleboel beleefd, geniet er wel van hoor en nu weet je het gewoon voordringen en dwars door alles heen zigzaggen. Vooral niet met anderen rekening houden, heel bijzonder allemaal. Ga lekker slapen en geniet morgen weer van een nieuwe dag vol belevenissen,liefs Francis

• 05 Oktober 2008 - 16:49

Ceruhn:

Hai daar!

Andre alsnog van harte gefeliciteerd!! En zo te lezen hebben jullie het ondanks 'geklaag' toch heerlijk naar de zin!! Het klinkt als een prachtige reis en lees graag jullie stukjes. Het heeft ff geduurd voordat ik doorhad wie wicki de vikking op mijn email was, steeds weggegooid totdat ik het wel erg apart vond dat de tekst erg op de jouwe leek. lekker snugger he? Nog veel plezier daar en wanneer komen jullie weer hier aan?
    liefs en groetjes Ceruhn