Mekong Delta - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Helga Berge - WaarBenJij.nu Mekong Delta - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Helga Berge - WaarBenJij.nu

Mekong Delta

Door: Helga

Blijf op de hoogte en volg Helga

22 September 2008 | Vietnam, Hanoi

Vanmorgen vroeg verzameld voor een tochtje naar de mekong delta om aldaar een boottochtje te maken. Althans, dat was wat ik ervan had begrepen. Bleek iets intensiever te zijn dan dat, maar we hebben erg genoten.

Eerst zo'n 70 km de stad uit door het vreemde verkeer. Er is een man in de groep, van ongeveer mijn vaders leeftijd, die het allemaal wat minder grappig vind hoe de verkeersstromen gaan. Ook ik vraag me wel eens af hoe het busje zich eigenlijk in de kleine gaatjes die soms ontstaan weet te persen, maar het gaat wonderwel goed. Het is alleen volkomen onbegrijpelijk wat de verkeersregels zijn. Als die er al zijn... De gids wist te vertellen dat sinds een jaar pas het dragen van helmen op de ontelbare scooters verplicht is. Desalniettemin zie je dan toch weer een kleuter tussen zijn gehelmde ouders op de scooter staan. Ja staan, en zwaaien.

Ergens onderweg koffie (? nu ja, het was zwart en kwam uit een soort filtertje op het kopje) gedronken bij een dragonfruitfarm, annex legbatterij, annex viskwekerij. Daarna door naar de bovenarm van de Mekong. Bootje in, door naar eilandje, sampan in, rondje varen, cocossnoepjesfabriekje bekeken, slang om nek laten hangen (ja, dat leverde een leuke foto op Ilse, maar foto's er hier opzetten zal naar verwachting te lang duren...), derde wereld versie van Wickie en Zwelgje bekeken (broodmager en onder de parasieten, haalt misschien de dag niet), ander bootje in, weer stukje varen, slijkspringertjes bekeken, enne... Toen weer terug met grote boot naar vaste land. Lunchen met olifantsoorvis die we in rijstvelletjes moesten vouwen met slag en diverse groente (lekker), soort wontons, gemarineerde geroosterde vleesjes, fruit, jumbogarnalen. Mjammie mjammie allemaal!
Pas tegen 16u30 weer terug in hotel, terwijl ik dacht dat we alleen een ochtendje weg zouden zijn.

Enm nu staat Andre in m'n nek te hijgen, die wil nog even de stad in. Nu ja, dat moet dan maar...

Oja, gister trouwens heerlijk gegeten! Soep met daarin diverse groente, vlees, wontons etc. Voor 2 euro incl. drankje ben je klaar. Gewoon bij een stalletje langs de kant van de weg. Word je echt niet ziek van. Wij niet tenminste.

• 22 September 2008 - 11:21

Truus:

als ik je verslag lees krijg ik trek in al dat lekkere eten, behalve de kokossnoepjes!
    laat alle dagen zo doorgaan, want je klinkt enthousiast...
    have fun, xxtr.

• 22 September 2008 - 17:17

Hester :):

Wat een mooi verslag weer. Jullie blijven ook lekker genieten he. Vraagje: komen jullie ook nog in Thailand?
    Liefs van, Hester :)

• 22 September 2008 - 17:48

Michelle:

Nou, ik vind het anders buitengewoon smeirg klinken allemaal :-). Maar ja, mijn fetish momenteel is appelmoes , dus volkomen zwangerschaps gecorrumpeerde smaak, let maar niet op mij...

xmi

• 22 September 2008 - 21:57

Anne:

Nou je talibannetjes hebben me dusdanig om hun pootjes gewonden dat ik gisteren terug fietsen naar hun verkoos boven de soos..... Toen ik even wat spullen was gaan halen in Amstelveen. Is toch wel erg gezellig, boekje, kopje thee in bed met twee springende katten om je heen...

• 23 September 2008 - 11:43

Ilse:

Jullie volgen een stevig reistempo zo te lezen; wel erg boeiend en indrukwekkend allemaal. Kan me voorstellen dat je het gangenstelsel niet aandurfde, lijkt mij ook vreselijk die nauwe tunnels. Knap van André dat hij het wel aangedurfd heeft! Nou met dat buitennissige voedsel dat soms zelfs naar zeep smaakt is het maar goed dat je niet zwanger bent, want dan had je het vast niet gegeten. (spreek uit ervaring :-))) Geniet dus maar van al dat exotische gebeuren,