Check, check en dubbelcheck? - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Helga Berge - WaarBenJij.nu Check, check en dubbelcheck? - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Helga Berge - WaarBenJij.nu

Check, check en dubbelcheck?

Door: Helga

Blijf op de hoogte en volg Helga

20 Oktober 2015 | Nederland, Amsterdam

Met de aanschaf van (eindelijk!) een badpak met lange pijpjes en de malariapillen denk ik wel klaar te zijn. Nu ja, nog een keer geld trekken bij de Rabo waar zo fijn kleine coupures uit komen. De biljetten moeten onbeschadigd zijn...maar wat is nou eigenlijk beschadigd? Veel met kreukels dus ze liggen nu onder een stapel zware boeken. Die met een scheurtje, vlekken en eentje met stift erop maar apart gehouden om nu nog uit te geven.

Zo googlend ter voorbereiding kom je veel zaken tegen waar je je druk om kunt maken. Ergens gelezen dat de regering de wisselkantoren tot eind november de gelegenheid geeft de deuren te sluiten. Pinnen is op weinig plekken mogelijk dus...ik hoop wel dat er manieren zijn om aan kyats te komen ;-) Daarnaast kom je informatie tegen over rellen, bommen, noodtoestand, overstromingen. Best een eng idee. De vraag die zuslief stelde toen ik vertelde waar we heen gingen was: "En? De volgende keer naar Noord Korea?". Ik ben natuurlijk niet gisteren pas uit het ei gekropen dus wist wel dat het er niet zal zijn zoals wij gewend zijn maar ging ervan uit dat als diverse touroperators reizen naar Myanmar aanbieden het toch niet supergevaarlijk zal zijn.

Om mezelf en de achterblijvers gerust te stellen heb ik de situatie daar grondig proberen te onderzoeken. In februari van dit jaar is de noodtoestand afgekondigd in een gebied waar wij niet komen. Wij komen in geen enkele van de gebieden die door BUZA als no go areas worden aangemerkt. Zou ook wel gek zijn. Reizen met Djoser is wel een beetje avontuurlijk maar ze overdrijven niet.
Waar we wel komen is in Yangon. Daar zijn bomaanslagen geweest op een busstation en een hotel. Oeps. Op 8 november zijn er verkiezingen. Die dag maken we vanuit Yangon een uitstapje naar de gouden rots. We zitten dus voor, tijdens en na de verkiezingen in Yangon. Het goede nieuws is dat er waarnemers zijn uitgenodigd vanuit de EU. Veiligheidsmaatregelen zullen er sowieso wel zijn en het land zal ervoor willen zorgen dat het geen internationaal schandaal wordt. Dan hoop ik maar dat de rebellen boeddhisten zijn en geweldloos van zich laten horen.
Waar ik erger van schrok was de berichtgeving over de moesson in augustus met wel een miljoen slachtoffers. Ik hoop dat we de heropbouw kunnen stimuleren met het uitgeven van ons toeristengeld. We maken misschien nog een klein staartje van de moesson mee maar een beetje regen op je kop is natuurlijk niet zo erg als een weggespoeld huis of verdronken familieleden.

Maynmar is overwegend boeddhistisch en ik zal de zen nodig hebben ter bestrijding van mijn internetverslaving. WIFI schijnt er af en toe te zijn in de hotels maar we mogen er niet veel van verwachten. Ik hoop dus wel af en toe een bericht te kunnen posten. Telefoons doen het alleen met een lokale simkaart en ik weet niet of ik daar in ga investeren. Tenzij het thuisfront absoluut op de hoogte wil blijven ;-). Voorlopig maar ervan uitgaan dat ik heerlijk ga kijken en genieten van weer een andere bestemming!

• 21 Oktober 2015 - 01:20

Harro:

hallo Fijne Rooie!
    even snel, zie toevallig je bericht.
    geen gladgestreken biljetten in Myanmar!
    ALLEEN gloedjenieuwe biljetten anders krijg je een probleem.
    overigens heb k de laatste keer nog minder/goede biljetten kunnen wisselen
    dit op de grote markt en dan rondvragen achterin
    maar dan zakte de waarde naar 60 tot 70 %...

maar het is en heel leuk land, veel plezier.

groet uit Arequipa, Peru
    Harro

• 21 Oktober 2015 - 06:06

Richard En Kirsten:

3 jaar geleden was het niet zó erg : in Rangoon in het hotel gewoon kunnen wisselen, ook met niet te beste biljetten.
    Misschien is het verslechterd, maar dat lijkt me een beetje vreemd, meestal wordt het met de jaren juist soepeler.

Die Gouden Rots is een forse klim, maar wel mooi bovenop. Je kan ook in een draagstoel : dan wordt je naar boven gedragen, zware klus voor die jongens, maar ze doen het graag voor wat geld.
    Ik durfde het met m'n 100 kg niet te vragen, maar heb wel eens in dubio gestaan.....

Veel plezier, weet zeker dat je het leuk vindt !

Groetjes,
    R en K .

• 21 Oktober 2015 - 09:58

Anne:

Klinkt spannend allemaal.
    Ik zou trouwens naar aanleiding van mijn ervaring met het stemmen in Zambia niet zo bang zijn voor de stemdag zelf, maar voor de dag dat ze bekent maken wie er gewonnen heeft. Daar zat in Zambia 4 dagen tussen, het moment dat de uitslag bekend was kwamen er rellen. Maar ja, wie weet is het Myanmar anders.
    Veel plezier in elk geval!!!!!

• 21 Oktober 2015 - 13:03

Helga Ten Berge: