Niet het doel maar de reis zelf? - Reisverslag uit Schiphol, Nederland van Helga Berge - WaarBenJij.nu Niet het doel maar de reis zelf? - Reisverslag uit Schiphol, Nederland van Helga Berge - WaarBenJij.nu

Niet het doel maar de reis zelf?

Door: Helga

Blijf op de hoogte en volg Helga

27 Oktober 2018 | Nederland, Schiphol

Je hoort wel eens dat het niet het reisdoel maar de reis zélf is waar het om gaat. Of een dergelijke tegeltjeswijsheid. Nou... Als ik eenmaal aangekomen ben in het land waar ik heen gereisd ben kan ik genieten van het reizen in een exotische trein (hoewel de ervaringen in China wat dat betreft nogal zenuwslopend waren...maar ook wel weer heel spannend om eens mee te maken ;-)), op een boot en zelfs in een touringcar. Om je heen kijken, met mensen praten, boekjes lezen, vreemde hapjes kopen. Ontmoeten, zien en genieten van en met zaken die je thuis niet hebt.

Het pakken van de koffer echter, afscheid nemen van de poezels, het vertrek uit mijn huis, het gedoe op luchthavens dát vind ik niet leuk. In de weken voorafgaand aan een lange reis heb ik al rare dromen over op Schiphol staan zonder of met een verlopen paspoort. Bagage die verdwijnt. Tot aan dromen over tsunami's en vulkaanuitbarstingen aan toe. Afgelopen week trouwens een min of meer grappige droom, André besloot opeens snel een snackje te halen onderweg en ik stond dat van een afstandje te bekijken. De Afrikaanse man die in een soort houten keet snackjes stond te verkopen was gekleed in een pak gemaakt van gefrituurde kip vleugels. Inclusief een hoed gemaakt van dit voedsel. Hoe ik erop kwam over zoiets raars te dromen...

Vandaag vliegen we op een aangenaam tijdstip zodat ik tenminste vannacht goed geslapen heb en we relaxed naar Schiphol togen. Veel te vroeg leek het maar we konden al inchecken bij Britisch Airways bij desks waar gesloten boven stond. De controle van de handbagage ging ook vrij voorspoedig hoewel ons beider tassen verdacht leken voor de computer. Bij André werd nog een swap genomen van de binnenkant van zijn rugzak, volgens de beambte niet wegens drugs maar waarom wel wilden ze niet vertellen. Mijn tas hoefde niet open maar de beambte keek wel vrij lang naar de röntgenfoto ervan. Ik werd gefouilleerd, maar deze keer hoefde André dat niet en ook de schoenen mochten we aanhouden. Ik heb het idee dat het op Heathrow wel eens anders kan zijn. De laatste keer dat ik via Londen vloog vond ik vrij irritant qua checks en vriendelijkheid van het personeel. De beambtes op Schiphol hadden wel humor.

Vanaf Londen vliegen we naar Kaapstad met een lange nachtvlucht. Dankzij Djoser zijn we als groep ingecheckt en zitten we ook de lange vlucht niet naast elkaar. Heel fijn. Moeten we weer een groepsgenoot zo gek krijgen om met ons te ruilen. Bij ooit een eerdere groepsreis was de toon direct gezet toen een alleenreizende persoon weigerde te ruilen. Niet dat hij een riante plek had ofzo, maar uit principe niet. Welk principe is nooit duidelijk geworden. Met zo iemand moet je dan de rest van de reis nog om gaan...

Tot morgenochtend vanuit Kaapstad!

• 27 Oktober 2018 - 18:33

Thera:

Veel plezier in Zuid-Afrika en die eerdere niet ruilpoging herinner ik mij nog al weet ik niet meer wie de boosdoener was.

• 27 Oktober 2018 - 19:47

Richard En Kirsten :

Wat een zekere zeg. Nog nooit meegemaakt. We zitten nu in santa Martha, Colombia met een hele leuke groep en zullen je verslagen met plezier volgen. Ciao !

• 27 Oktober 2018 - 22:16

Michelle Ten Berge:

Ha lieve zus,

Fijn dat je de eerste hobbel van je wereldreis weer overwonnen hebt. Die zitplaatsen zijn vast ook goed gekomen. En wie weet anders hoe verfrissend het was om eens naast iemand anders te zitten ;-).
    Wij nemen morgen een vergelijkbare hobbel in de serie ‘niet leuk maar hoort erbij’:
    De caravan winterklaar maken. Nog geen rare dromen over gehad maar lig wel al een uur wakker opeens. Dus zal ook wel een zenuwpees trekje zijn. Kon ik wel mooi even jouw verslag lezen voor ik tweede poging ga doen.
    Hou je haaks en veel plezier met de kipvleugeltjes (zag dat beeld helemaal voor me!)

XxxMi

• 28 Oktober 2018 - 07:22

Helga Ten Berge:

Het ruilen is gelukt met een man die het kennelijk prima vond dat zijn vrouw niet naast hem zat. Ha Thera! Zou het iets Afrikaans zijn dan? Met jullie was toch de Kenia Tanzania reis? Ik kan me de bewuste persoon ook niet voor de geest halen, zo onbeduidend dat hij alleen door vervelend te zijn indruk kon maken ;-)
    Zus: sterkte met de caravan!

Pfffff. Nu bijna aan de beurt bij paspoortcontrole....

Tags: Zenuwpees