Zee,zand en zon. - Reisverslag uit Solitaire, Namibië van Helga Berge - WaarBenJij.nu Zee,zand en zon. - Reisverslag uit Solitaire, Namibië van Helga Berge - WaarBenJij.nu

Zee,zand en zon.

Door: Helga

Blijf op de hoogte en volg Helga

07 November 2018 | Namibië, Solitaire

Maandag 5-11-18
Inmiddels een rechthoekige afwasbak van Shoprite rijker, kostte een euro of 2. Hopelijk bruikbaar als voetenbankje en anders toch nog voor de was. Daarvoor ook nog een blok Sunlight zeep gekocht want de Kruidvat vakantiewas tube is bijna leeg. Gaat rap hier. Mja, vandaag weer een zeehond geknuffeld en hoewel Boo helemaal niet stonk laat dat zeewater best vlekken achter.

Gister van Solitaire naar Swakopmund gereden, een niet zo lange rit. Desalniettemin een goede vondst gedaan onderweg toen we een maanlandschap bekeken: een stuk leisteen dat gebruikt als voetenbankje al verlichting gaf aan benen en knieën.
Bij aankomst in hotel Zum Kaiser snel spullen gedumpt, (rogge)brood + kaas, melk en karnemelk gehaald voor de lunch. Om 15:00 uur moesten we namelijk klaar staan voor onze fietstocht door het lokale township.
We werden naar een sportstadion gebracht waar mountainbikes en grote meisjesfietsen klaar stonden. Nog ff gesteggel over de helmpjes. Toch maar opgezocht want je kón er een boete voor krijgen al was dat niet waarschijnlijk op zondag in de township zelf. Mja...liever geen risico.
Duurde even voordat iedereen de (naar hun idee) juiste fiets had en ook niet iedereen kon het tempo bijbenen, maar we hebben toch nog veel gezien en uitleg gekregen over de situatie van de Township bewoners. We mochten vragen stellen aan een gepensioneerde herare ? vrouw, leerden elders wat over kruiden etc voor vele kwalen… Tot slot bier in een Shabeen en een proeverij van lokale gerechten zoals 'worms’: een soort gebakken larven, bush spinazie, maiskleispul etc etc. En een zanggroep. Drie jongens en een meisje. Konden echt wel mooi zingen maar ik was blij dat groepsgenoten de morele plicht tot aanschaf van een CD op zich namen want…nu ja, wat moet je er thuis mee.
We waren pas tegen achten terug in hotel en hadden geen zin meer in volledige maaltijd. Gegoogled op restaurants waarbij je niet hoeft te reserveren en toen kwam er een KFC in beeld. Aangezien we hoopten op een snackbar werd dit het.

Na een nacht in een heerlijk doch misschien voor André te kort bed schoven we aan bij het beste ontbijt tot nu toe. Niet ver van het hotel zit een Duitse bakker/delicatessen winkel/ijssalon, daar betrekken ze hun brood van. Het was heerlijk en de keuze was reuze, eten als een keizer bij hotel Zum Kaiser.
Om 8 uur werden we opgehaald voor de dolfijnentocht. Het was goed dat we een goede ontbijtbodem hadden gelegd want om 10 uur zaten we op de boot al aan het bier. En hoewel we niet de enigen waren die het dronken werden blikje twee en drie bijna aan ons opgedrongen. De derde blikjes heb ik maar in de tas gestopt. Aan het eind van de tocht kregen we ook nog bubbels, oesters en andere hapjes. Ik zou bijna vergeten waar het om ging…
Zeebeesten! In de haven klom er alvast een pelsrob aan boord. En een pelikaan. Die beesten kwamen te pas en te onpas vrijwillig aan boord, uiteraard op de vis af. Tussendoor vlogen er een soort van Amsterdamse meeuwen (vloeken en tieren met veel humor) af en aan. En ja, dolfijnen zagen we ook maar die deden vooral aan interactie met de boeggolven. Dit alles aan elkaar gepraat door een humoristische man met veel suidafrikaans ertussendoor. Erg geslaagd!
Terug in hotel even bijkomen en apparaten opladen en weer door. Een vers ijssalon gevonden dus daar ging André goed los. Ik wilde de apotheek bekijken die nog vol stond met oude potten etc.
Qua cultureel wilde ik eigenlijk alleen het oude treinstation bezoeken dat inmiddels een hotel was. Niet gevonden, wel een bagage depot van het station. Erbsensuppe mit wiener gegeten bij Raith, op terugweg weer een ijsje voor André.
We hadden geen honger meer en zijn vroeg terug naar hotel gegaan. André heeft broodjes voor de lunch gemaakt, ik ben in het ligbad gaan weken en André ging zich scheren. Beetje zappen, beetje internetten, slapen.

dinsdag 6-11
Swakopmund-Khorixas
Begon al goed toen na 20 min rijden onze chauffeur zich opeens bedacht dat hij zijn paspoort etc in de hotelkluis had laten liggen...dus weer terug.
Bezoek cape cross, pelsrobbenkolonie. Twee dreigende kruizen en enorme hoeveelheid pelsrobben met hele eehrm interessante luchten. Er waren. Inmiddels pelsrobbenbaby's geboren en aangezien 27% sterft (diverse oorzaken) lagen er diverse lijkjes of stervende robjes. Niet echt gezellig… maar wel mooi om die beesten van dichtbij te zien.
Ze ruiken was iets minder, zeker als je je niet lekker voelt. Joke kwam met een folder in haar hand naar voren lopen en deed een graai naar mijn voetenbankje cq wasteiltje. Duurde even voordat kwartje viel en ik het afstond. Die ging even goed over haar nek! We hadden kort ervoor notabene nog zitten geinen over het multifunctionele karakter van mijn teiltje.
De rest van de reis ging gemoedelijk. Nog een stalletje met himba/herera vrouwen bezocht.
Nu een nacht geslapen in Khorixas. Iets met stroomstoring midden in nacht maar dat volgt...moet nu gaan uploaden

• 07 November 2018 - 08:04

Truus:

nou, jullie maken heel wat mee en dat klinkt all-over best goed.
    blijf lekker door genieten en tot het vlg. verslag!

kuzzen