JanLul&SufKut en andere types. - Reisverslag uit Kamanjab, Namibië van Helga Berge - WaarBenJij.nu JanLul&SufKut en andere types. - Reisverslag uit Kamanjab, Namibië van Helga Berge - WaarBenJij.nu

JanLul&SufKut en andere types.

Door: Helga

Blijf op de hoogte en volg Helga

08 November 2018 | Namibië, Kamanjab

Donderdag 8-11
Het blijkt dat er hier wél wifi is, alsmede een erg luxe hut met grote badkamer en regendouche. Ook zat er een leuke kat op onze veranda maar die rende weg toen ik het gordijn opendeed. Schijnt een wilde kat te zijn.
Een goede bar met Tadaa! Ik was vergeten dat gin& tonic veel beter is in die hitte. Leuke barman en een film met woestijnleeuwen op de achtergrond. Ek is nie ongelukkig nie! Ja,ja, we zijn in Namibië, maar zuid Afrikaans wordt hier nog steeds gesproken.
(Naschrift. Ik begreep meteen wat de barman bedoelde toen hij zei dat de 'gratuity’ ook wel cash kon en dat hij ff een nieuw bonnetje zou maken. Eerder boodt hij nog aan om bij mij te komen schoonmaken omdat hij het leven hier zat was. Daarna nog wat commercieel advies gegeven. Die film over de leeuwen is heel mooi maar wordt steeds herhaald. Ik vroeg of hij dat niet saai vond. Tja, het management had maar één dvd ter beschikking gesteld… dus… hij zou mijn argument dat meerdere films er voor zorgen dat klanten langer blijven zitten en dus meer drinken doorgeven.

HET VOLGENDE CENSUREREN ALS IK DE LINK AAN DE GROEPSGENOTEN GEEF ;-)
Ik wil nog wat vertellen over de groep, ter vermaak. Eerder heb ik me wel een en ander laten ontvallen (ook nog censureren dus) maar nu het totaalplaatje.
De reisbegeleidster, Alet, is van onze leeftijd en leuk! Komt uit het oosten van Nederland en heeft dezelfde humor. So far, so good.
De vrouw, Esther, die in het begin andere kamers en geen plek achter in de bus wilde is iets minder vervelend geworden. Maar nog steeds zo gek als een deur. Denkt voordurend dat ze benadeeld wordt. Gisteren bij het diner uitte ze: “Mijn eten is al twee keer door iemand anders opgegeten en ik kan dat niet langer verdragen!” toen iemand schijnbaar háár kip cordonbleu in ontvangst nam. Ook vond ze het nodig om tijdens de Township tour een politieke discussie te starten over het gebruik bij de Harare dat de oude wijze oom bepaalt met wie je trouwt. Dat was genant. Later nog met de reisleidster wilde ze gelijk hebben in haar bevinding dat een Himba vrouw genegeerd werd (door iedereen?) in het dorp waar we waren.
Over de Duitse dames in de groep die elkaar niet kenden en oma (Barbara) en kleindochter (Anna) hadden kunnen zijn valt weinig te vertellen. Aardig, geen last veroorzakend.
Dan hebben we een ouder stel, Francien en Gerard, waarvan zij iets aan haar heupen heeft en daarom redelijkerwijs een vaste plek ergens voorin heeft. We liepen tijdens een wandeling in hun buurt en hadden het over stomweg struikelen over een uitstekende steen zoals mij overkwam in Kaapstad. Voor mij was het erg schrikken maar geen verwondingen. Zij kwam de bus in met een verstuikte enkel, opgelopen vlak na ons gesprek, wegens eens uitstekende steen…
Zo komen we op de Groningse gezusters. Een ervan, Hilga (kende die variant op mijn naam niet) is wijkverpleegkundige dus die komt nu elke ochtend de enkel van Francien bekijken en zwachtelen. De verwende vrouw van eerder bood toen overigens direct een tube vallen en stoten gel aan (arnica) maar daar wilde F niets van weten… dus toen werd dat een paar dagen geleden maar op André's hoofd gesmeerd toen hij zich wéér eens stootte aan het lage plafond in de bus. Mja...dat mag eigenlijk niet op open wonden, was ik erbij geweest had ik het verboden. De zussen zijn oké. Erg groot zijn ze. De jongste heet Gretha.
Dan is er Piet. Piet moet ons niet. Wij weten niet waarom niet. Hij reageert kortaf op vragen en negeert ons zoveel mogelijk. We hebben een grap gemaakt over zijn kanon, dwz de extreem grote telelens op zijn camera, dat de prijs per foto zo erg hoog wordt. Maar al voor die grap deed hij vreemd. En het was een vrolijke niet naar bedoelde grap. Terwijl...stel dat hij chickies wil scoren deze reis, hij is de enige alleenstaande man met veel single dames in de groep, heeft hij van ons toch niets te vrezen? Zal wel een raadsel blijven totdat hij te ver gaat in zijn negeergedrag of ik teveel drink…
Thea, ofwel haantje de voorste, meestal de bus al uit om iets op de foto te zetten terwijl de juf nog iets aan het uitleggen is. Niet onaardig maar blijft mij bij een willekeurige andere naam aanroepen. Vanavond heette ik Mieke bijvoorbeeld.
Terwijl de Belgen Mieke en Toon helemaal niet op ons lijken. Hoewel Mieke ook korte beentjes heeft en nu gebruik maakt van de door mij gevonden steen omdat ik het teiltje heb. De Belgen zijn aardig. Toon loopt elke dag in een ander Hard Rock café T-shirt. Is een hobby, het verzamelen van deze T-shirts van over de hele wereld.
Dan hebben we de Benjamin, Bertine. Snap niet waarom ze de bejaarde Thea aan Bertine gekoppeld hebben en de bejaarde Barbara aan Anna. Nationaliteit bij nationaliteit...het zal wel. Bertina is een lieve meid die nergens een probleem van maakt.
De eerste mensen die we deze reis zagen, dat was al op Schiphol, waren John en Trudy. Hij met grijs krullend lang haar. Zij met oranje piekhaar. Beiden een opvallende bril op. Qua uiterlijk vallen ze sowieso wel op. Hij heeft diverse erg lange nagels maar heb nog niet durven te vragen waarom. En ik bedoel echt heel lang, langer dan de meeste vrouwenklauwen. Zijn aardig. Hij is een beetje onverstaanbaar maar praat wel graag, da's soms lastig.
De eerste die we echt spraken deze reis was Joke, ze zat naast me in het vliegtuig. Een Brabantse met een Rotterdamse tongval. Weduwe die lekker is blijven reizen. Spreekt niet zo goed Engels maar laat zich er niet van weerhouden zichzelf duidelijk te maken. Dit is de vrouw die mijn voetenbankje omtoverde in een kotsbakje.
Tot slot zijn daar nog JanLul (Rob) en SufKut (Marja). Hij heeft overal wat op aan te merken en denkt het erg vaak beter te weten. Ook beter dan deskundigen. Vanmorgen flipte hij omdat de melk niet op tafel stond, belachelijk was dat! Dus ik zei dat dat was omdat wij niet de enige gasten waren en dat hij het gewoon bij het brood, beleg etc kon vinden. Verder benoemt hij alles: “ah, een ei!” en maakt hij erg flauwe grappen. Zijn vrouw is een ietwat onknappe plank die zich de hele tijd laat vertellen wat ze moet doen door JanLul. Bijvoorbeeld van wat, vanuit welke positie en waarom ze een foto moet nemen. Met haar eigen camera, hem zie ik nooit fotograveren. Misschien heeft hij haar les...heel vreemd. Ik moet regelmatig op mijn tong bijten om er niet iets van te zeggen, of André ziet het al aan mijn kop en doet ssssttt, laat gaan…
Al met al is het best te verdragen hoor, niet zo raar als op de China reis. De verwende vrouw en JanLul&SufKut zijn vooral vermakelijk. Alleen als ik te kort geslapen heb kan ik ze niet zo goed hebben.

De lodge waar we de komende 2 nachten zijn is trouwens super! Had al wat geschreven over de luxe hut, het eten was ook top. Een uitgebreid buffet waar een kok staat te BBQ-en en een te plaatgrillen ala wok. Heel veel voorgerechten zoals komkommer, zalm, prutje en tomaattorentje. En dan de toetjes….allemaal kleine taartjes, pannacota. Heerlijk! Morgen weer! Maar dan wel eerder.
Wij gingen namelijk nog even een stukje trail lopen...geen idee hoe ver de hide out en view point was, maar kwamen na zonsondergang pas terug zonder veel dieren te hebben gezien. Ruim een uur weggeweest.

André ligt nu te krant te lezen maar ik hoor regelmatig gesnurk. Denk dat ik er maar een lakentje overheen gooi.
Tot het volgende verslag!


  • 08 November 2018 - 18:53

    Yvonne:

    Haha

  • 08 November 2018 - 20:26

    Chris:

    Eerst en vooral: geen ambities om romans te schrijven? Je leest nl als een trein!
    JL en SF zijn u eenmaal de verplichte aanwezigen bij elke groepsreis. Blijven zwijgen, schat, of het einde is zoek....

    Geniet maar saampjes fijn van alle leuke lekkere luxe nu! XXX

  • 09 November 2018 - 02:30

    Richard :

    Fantastisch geschreven! Een échte schrijvers oog heb je, qua observeren. Ik zal Kirsten eens vragen: die hilga komt me bekend voor. In de zwakzinnigen zorg gewerkt ? Vaker met djoser gereisd ? Grote struise vrouw ? Ik zal het even checken . Vergeet de quad bikes niet !

  • 09 November 2018 - 04:32

    Kirsten:

    Jaaa heel herkenbaar (en ook dat Rich moet zeggen laat maar...) Bij ons bij Afrika KAMMPEER reis ,had een vrouw heel veel kilo overgewicht 3 koffers waaronder een beauty case... Die zat compleet in verkeerde reis.
    Dit jaar hadden we een hele leuke groep en ook met Belgen en 2 Duitsers (nog niet eerder gehad) wel Belgen.
    En Hilga miss Turkije reis? Ik moest er ook even aan denken

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Namibië, Kamanjab

Afrika 2018

En nu aftellen!

Recente Reisverslagen:

17 November 2018

Gingingerbeer

14 November 2018

Pounded meat and broken bones!

12 November 2018

HotserdeBOTSwana

08 November 2018

JanLul&SufKut en andere types.

08 November 2018

Hielkloverij
Helga

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 411
Totaal aantal bezoekers 127054

Voorgaande reizen:

27 Oktober 2018 - 19 November 2018

Afrika 2018

01 Oktober 2017 - 24 Oktober 2017

Thailand en Laos

09 Oktober 2016 - 30 Oktober 2016

Rondreis China

26 Oktober 2015 - 15 November 2015

Myanmar 2015

27 Oktober 2014 - 16 November 2014

Cuba rondreis met Sawadee

06 Mei 2014 - 16 Mei 2014

Lesbos

24 Januari 2014 - 01 Februari 2014

Kaprun

05 Oktober 2013 - 26 Oktober 2013

Japan

10 Juni 2013 - 24 Juni 2013

Zakynthos 2013

29 September 2012 - 21 Oktober 2012

rondreis Kenia,Tanzania en Zanzibar.

26 Februari 2012 - 15 Maart 2012

Bonaire, Curacao en Aruba

18 Juni 2011 - 02 Juli 2011

Zakynthos 2011

10 September 2010 - 01 Oktober 2010

Turkije 2010

20 September 2009 - 17 Oktober 2009

Indonesie 2009

20 September 2008 - 16 Oktober 2008

Indochina 2008

Landen bezocht: