Brandend zand en.... - Reisverslag uit Solitaire, Namibië van Helga Berge - WaarBenJij.nu Brandend zand en.... - Reisverslag uit Solitaire, Namibië van Helga Berge - WaarBenJij.nu

Brandend zand en....

Door: Helga

Blijf op de hoogte en volg Helga

04 November 2018 | Namibië, Solitaire

Zaterdag 3-11/zondag 4-11
We hebben het ontbijt in het vorige resort overgeslagen. Het diner was een uitgebreid buffet maar echt enthousiast werden we er niet van. Ook omdat we buiten aten en niet zagen wat er op ons bord lag. 's Nachts werd ik wakker met het zuur, de boel eruit gooien mislukte maar gelukkig werd ik niet echt ziek. Tot aan de lunch hebben we het prima gered met gemberkoekjes, nootjes, biltong en een peer. En veel water.
Water dat we hier in 5 liter flessen kopen en dat er rap doorheen gaat, we zetten ook veel koffie en thee in de hotelkamer. Af en toe een biertje en een wijntje, gingerale en gemberbier. Dat laatste is lekker pittig, zouden ze in NL ook eens moeten verkopen.

De reisdag gisteren vond ik erg zwaar, of misschien worden ze steeds zwaarder. Ik zat in het midden op de achterbank, hotsen en botsen is nog tot daar aan toe, maar ik kan mijn benen niet goed kwijt. Te korte pootjes om ze op de grond te kunnen zetten, te weinig ruimte om ze plat te leggen of omhoog te doen. Vering nihil. Smalle stoelen die te dicht naast elkaar staan en niet verstelbaar zijn. Defecte armleuningen. Geen airco. Geen rek voor je tas. Hoe Djoser het durft te hebben over een comfortabele safaritruck wordt steeds meer een raadsel.
Na een reis van 8,5 uur zijn mijn benen en voeten opgezet en dat gaat niet snel over. Mede daardoor heb ik vannacht erg slecht en kort geslapen. Ook wel omdat André iemand hoorde snurken en dit geluid wilde dempen met de airco. Werkte goed, maar hoewel de airco vrij geruisloos is zit er een felle lichtshow op met temperatuur en andere informatie waar je niet op zit te wachten als je wilt slapen.
Om 4u30 werd André niet zo geruisloos wakker en rond 5-en zaten we aan de koffie van gisterenavond (er was beloofd dat er om 5 uur koffie zou zijn... inderdaad...als je die tank na het avondeten gewoon de hele nacht aan laat staan ;-) omdat de zéér ONcomfortabele safaritruck om 5u30 zou vertrekken naar de rode zandduinen van Sossusvlei.
Dat was mooi! Zware klim naar boven op duin Big Daddy, ik kan gelukkig merken dat het niet roken zijn vruchten afwerpt. Het duin afrennen is leuker trouwens. Zacht warm zand aan de blote voetjes en vliegen maar. De dodevlei doorgelopen met bomen die al 600 jaar dood zijn. Roof- en andere vogels. Prachtige vergezichten.

Daarna nog een kloof, nu de Sesriem. Lunch bij een tankstation, lekkere broodjes en er ís hier gewoon niets anders. Dat viel gisteren ook op tijdens de reis, zo leeg als het hier is. Dan stop je voor de lunch in een piepklein plaatsje waar dat wel moet als je íets wil eten. Overigens een prima boterham gegeten hoor, maar toch een tip voor toekomstige reizigers: sla een goede houdbare mondvoorraad in bij de laatste grote supermarkt die je tegenkomt. Ook om gedwongen neringdoening bij overpriced resorts te voorkomen. Andere tips: veel oogdruppels voor droge ogen, zoute neusspray om je neus door te spoelen, nisita neuszalf om korsten in je neus te voorkomen en te behandelen. En vergeet dat je een kapsel hebt. Of had. Alles droogt uit, piekt, barst. Veel bodylotion, vette crème en lippenbalsem meenemen.

Het is hier uitgestrekt, dor, droog en heel dun bevolkt. Onderweg af en toe een tegenligger, wat oryxen, een eenzame gnoe of wat struisvogels. Dat laatste was wel prachtig: een pappa, mamma met wel 8 kuikens ofzo. Hoop dat iemand ze op de foto heeft weten te zetten want ze renden keihard weg. Ook nog een grote groep bavianen gezien die ook al niet op de foto wilden. Tegen 15u30 terug, alleentijd (de was die ik gisteren gedaan had terug de koffer in en alles weer opnieuw ingedeeld en opgeruimd), kopje thee en lekker al het stof en zand weg gedoucht.
Avondeten, beetje internet..en naar bed. Nu A nog laten slapen. Die heeft het bedlampje in bed op zijn krant gezet…;-)

Vandaag naar Swakopmund, een wat grotere plaats aan de kust met meer voorzieningen. Ik had daar bijna een massage gekregen...ware het niet dat de aanbevolen dame al helemaal volgeboekt is maandag. Nogal teleurstellend, maar er is misschien nog wat mogelijk bij een kapper vlakbij het hotel.
Eerst morgenmiddag een fietstocht naar en door de Township, en dan maar eens zien welke keuken we gaan savoureren. Maandagochtend een boottocht om dolfijnen en pelikanen te spotten. Die had ik weer willen afzeggen omdat het tempo me te hoog begon te worden, ik onvoldoende slaap kreeg en er geen relaxmomenten zijn. André beloofde me de massage, ik gepaait… huil. Nu ja, hopelijk kom ik in het ritme en vind ik een voetenbankje voor in de bus.

• 04 November 2018 - 02:51

Anne:

Als het dolfijnenseizoen is moet die tocht leuk zijn :)
    Let wel, als het dolfijnenseizoen is..... Anders zijn alleen de pelikanen leuk :)